Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 11 November 2012

Perlu ke paksa orang??

Bismillahirrohmanirrohim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh




Di dunia ini memang tidak lari dari pendebatan antara insan dengan insan yang lain. Segelintir orang, mahu saja pendapatnya diterima habis-habisan. Jangan terlalu memaksa orang lain untuk menerima segala opinion(pendapat) kita. Meskipun apa yang dihuraikan itu adalah memang fakta yang benar, namun barangkali ada juga sesetengah pihak yang tidak berpuas hati. Hmm, memang lumrah manusia yang hanya inginkan kemenangan saja..Tetapi, jika kita asyik menyuruh orang lain mengikuti kita, bagaimanapula jika diri kita melakukan kesalahan yang sungguh berat?? Apa mungkin juga mereka akan turuti kesalahan yang kita perlakukan?? Na'uzubillahi min zalik..!

Tak semestinya apa yang kita buat,apa yang kita kata, orang lain kene ikut.. Just think about pendapat-pendapat orang lain juga.. If setakat pendapat kita saja yang betul, bila lagi akan timbul rancangan seperti forum dakwah? Debat? dan sebagainya? I'm never said that I always be true in every moment... Tapi ana harap kita dapat berkongsi our opinion bersama-sama. :) Jika ada yang tidak berpuas hati, suarakanlah pendapat itu dengan sebaiknya. Bukan secara menerjah seseorang itu dengan kata-kata makian mahupun cacian. Sedangkan Rasulullah saw pun pandai mendengar pendapat orang lain dan tidak menyuruh pun orang lain mengikutinya. Cuma baginda saw hanya mengharapkan kita dapat membukakan hati kita untuk menerima ajaran risalah yang dia sebarkan di serata duniawi... 

Perlu ke paksa orang untuk mengikuti jejak kita?? Tak perlu kan..... Jadi, be open minded untuk menerima pendapat orang lain. Mana tahu pendapat yang dikemukakan itu adalah lebih bernas dari idea kita?? :) Jika kita fikir kita je yang betul, sampai bila kita nak hidup dengan bumi yang tanpa kedengaran suara-suara insan lain? 

Allah jadikan manusia di bumi ini untuk kita saling bermuafakat disamping kita diperintahkan untuk menjalani kehidupan sebagai seorang khalifah di bumi yang Dia ciptakan ini. 

Kadang-kadang, bila ada orang post status kat fb mengenai dakwah, mulalah seorang demi seorang insan yang berkata, "Bajet alim konon, simpan je dakwah kolot kau tu!"

Ape, kolot?? Masya Allah....

Mana kamu tahu dia tu kolot dalam berdakwah? Mana kamu tahu dia tu seorang yang bajet alim? Dia post2 benda baik kt laman muka buku tu untuk menyebarkan dakwah yang pernah disampaikan oleh Rasulullah. Jika kamu tidak tahu tentang kisah2 terdahulu, mesti mulut ternganga pun kamu tidak perasan. But inipun bergantung pada niat sendiri.. Hmm, bagi ana, hidup sebagai seorang pendakwah, memang tidak lari dari hamburan kata-kata yang memeritkan.Segala kritikan semuanya sudah menjadi teman sehidup semati. 

Ha? Sudah masuk entri lain pula.. :) mengenai persoalan , 'PERLU KE PAKSA ORANG??' , dahlah.. biar je kita dakwah kerana Allah..kalau orang tu nak ikut kita sebab nak ilmu berkat dari Allah, terimalah dengan hati yang tawadduk.. Jangan sampai terketuk sudah.. ^^ Kita sebagai manusia memang tidak kalah untuk mencari kemenangan diri sendiri... 

Oleh itu, akhir risalah mawaddah dari ana, "Walau kita terlalu ramai difollow twitter, walau kita terlalu banyak di LIKE di laman muka buku, walau kita terlalu famous depan orang lain..KETAHUILAH, ADAKAH KITA AKAN FOLLOW SEGALA AMALAN KITA? ADAKAH KITA AKAN DI LIKE OLEH ALLAH DENGAN AMALAN KITA? ADAKAH KITA BAKAL FAMOUS DI hari AKHIRAH? 

~kita sudah menjadi penumpang di dunia, namun bakal menjadi penghuni di kubur..~



Dakwah its Sunnah =D


Cahaya Serikandi  aka  BAYU

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~