Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Monday, 30 April 2012

Lirik nasyid Anugerah Ilahi



Dingin samudera merantau,
Ombak yang bergelora,
Dingin hati yang bergelodak,
Hatta pun diolahkan...

Alunan takbir..
Aku laungkan kepada yang Esa..

Bait cinta..aku ungkapkan,
Ku bersujud di atas sejadah cinta....

Sambil ditiup angin Sumatera,
Irama berdendang diarus bahtera,
Hujan bagai gugusan mutiara,
Yang membanjiri alam semesta.

Itulah ciptaan Robbul Izzati,
Itulah Anugerah Ilahi

Sunday, 29 April 2012

Wahai Hawa tutuplah auratmu sebelum auratmu ditutupkan!

http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/2446-aurat-wanita-dari-al-quran-dan-hadis.html




"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka,
atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (Surah An-Nur, 31)

~petikan drpd iluvislam.com/

Saturday, 28 April 2012

Aku menangis di sunyian kelam

Assalamualaikum............ :'(


Memang sukar untuk menaip jika hati sedang berduka...Namun, ana tetap akan menaip juga, kerana jiwa ana berasa mendung pabila di undang khabar yang membuatkan hati ini gelisah......

Ana tahu, ana adalah wanita biasa,
bukan mulia,
bukan yang terhebat..

Mengapa begitu mudah untuk melukakan perasaan ini???
Mengapa begitu senang tali yang ku paut terputus disana?

Sungai yang deras tidak bisa menampung air mata ini,
Laut yang lebar tidak bisa merentasi hati yang kelam ini........

Derita demi derita,
Dugaan demi dugaan...

Ia hadir bagai ingin mengejar-ngejarku.......

Ku hanya bertemankan dugaan yang sukar untuk memahami diri ini........

Dehearty Wanita free mp3 downloads

Dehearty Wanita free mp3 downloads

Noktah Warkah~

Assalamualaikum...
~



Noktah seutus warkah tidak pernah terhenti,
Hanya bisa ku nukilkan dengan jari-jari ini,
Senduan ditengah malam pada sunyian istikharah,
diruang ambal yang begitu indah....

Namun, mengapa semakin lama semakin ku rasa,
derita ini masih menghimpit diri ini yang seakan penuh dosa,
Doaku setiap waktu,
Terjatuh setitis air mataku,
Mengenangkan kenangan yang berlalu...

Ya Allah, kau fahamilah diriku yang tidak mengerti ini,
Seratkan cinta ini hanya milik-Mu ya Robbi,
Kerna,
aku tidak pantas untuk memiliki hati,
seorang insan yang ku tanggi,

Hanya dengan-Mu, ku bisa tertawa,
Hanya dengan-Mu, ku bisa mengadu duka...

Namun ku juga perlukan seseorang pembimbing didunia ini,
Untuk meluruskan rusukku yang bengkok ini...
Adakah ku akan temui insan yang dicari???

Segala cemuhan,
Segala herdikan,
Segala ejekan,
Semuanya ku jalani dengan...
kesabaran..

Kesabaran yang tersimpan dihati,
mampu memulihkan keperitan yang berduri..
Sabarku diuji badai..
Syurga-Mu tidak sabar menanti hamba-Mu bersinggah di sana...

~Satu insan yang ku impikan,
hanya perlu menjadi pendampingku di alam yang penuh warna-warni... ^^

Monday, 16 April 2012

NOVEL ISLAMIK : WARKAH CINTA PENGIKAT SANUBARI

   


 Tirai ambal lazuardi yang tampak senja dilangit seperti sedang membakar afsunnya awan yang hilang kebiruan. Usapan bayuan lembut yang sedang melintasi badan-badan sungai yang mengalir jernih tanpa bilitan paksaan disertai bersama dengan bait-bait cinta alunan zikrullah..

Begitu asyik melihat keindahan bumi ciptaan Tuhan, Khairul Ridhwan (mahasiswa mesir) teringat akan Firman Allah yang bermaksud,

["Apa yang ada dilangit dan apa yang ada di bumi bertasbih kepada Allah; dan Dialah yang MahaPerkasa,Maha Bijaksana."] - (surah Al-Hasyr : 1)

Subhanallah! Sungguh,ciptaan manusia tidak dapat membatasi daripada ciptaan Alah yang begitu hebat dan sangat menakjubkan! Khairul Ridhwan berasa takjub melihat kebesaran Allah.

****

Angin-angin sepoi cuba untuk menerobosi tubuhnya yang hangat itu. Namun,bahang kesepian sudah mulai mendahului tempat daripada kedatangan angin yang tidak diundang itu. Kiasan setiap aksara-aksara firus seringkali menjadi kekeliruan pada seorang lelaki yang bernama Khairul Ridhwan.

Terdetik dihatinya berseorangan diri, 'Sampai bila ku harus kesepian sehingga kini?' Sehinggakan ibuku sering bertanya, "Bila Ridhwan nak bawa calon isteri ke rumah? Ibu rasa tak sabar nak tengok rupa bakal menantu ibu.Kan Ridhwan kata lepas dah digelar graduan Al-Azhar, Ridhwan nak cari calon isteri??Jadi,kenalah tunaikan janji tu."

+ Bukankah dulu semasa kau menjadi mahasiswa Al-Azhar di Mesir, engkau pernah menolong seorang gadis?

- Maksudmu, gadis yang aku bantu dalam menyelesaikan bayaran buku-buku ilmiah nya? Begitu?

+ Ya, gadis itulah yang aku maksudkan.

- Tetapi,perlukah aku mencarinya? Dan mengapa perlu aku mencarinya? Mungkin dia sudah bersama dengan lelaki yang dicintainya. Lagipun, aku bukan siapa-siapa untuk dirinya.

+ Itulah kau, belum cuba belum tahu.Jangan mengganggap sesuatu yang kau tidak tahu padahal kau inginkan sesuatu yang ingin kau tahu.

'Durriyah Humaira'. Ya! Gadis itulah yang telah membuatkan hati Khairul Ridhwan begitu afsun dengan perwatakan solehahnya. Dia masih ingat lagi akan peristiwa yang berlaku semasa dia ingin membuat pembayaran di sebuah kedai buku.

Ketika Khairul Ridhwan ingin membuat pembayaran untuk membeli 3 naskhah buku fiqh usuluddin hasil tulisan Sheikh Yusuf Al-Qhadrawi, dia terlihat ada kekecohan yang berlaku di kedai buku yang dia singgah sebentar.Dia memerhatikan ada seorang wanita yang berpurdah sedang berbicara tegas dengan seorang penjual buku ini.

  البائع، لماذا هذا الكتاب مكلفة جدا؟ يمكنني شراء في المتجر بينما غيرها من الكتب، كل لنفس السعر
"Penjual, mengapa buku ini begitu mahal harganya?Sedangkan saya beli dibuku lain,semuanya dengan harga yang sama!"Marah wanita itu kepada penjual buku tersebut.

 هذا هو متجري، والامر متروك لي هو كيف يمكن أن أفعل! لك كعميل في مكتبة بلدي، ينبغي أن يحترم لي لأنني باعة الكتب الدينية الموجهة.
" Ini kedai saya, terpulang kepada saya lah nak buat macam mana! Kamu sebagai pelanggan di kedai buku saya,harus hormati saya kerana saya seorang penjual buku berunsurkan agama!" Lantang dan sungguh sombong penjual itu berbicara.
  
    لا متكبر جدا وفخور بما قمت ببيع ما لدي مع الموقف الذي لديك من شأنها أن تسبب لك أن تكون في الجحيم قريبا
"Jangan kau begitu sombong dan takabur dengan apa yang kau jualkan itu! Kerana dengan sikap yang kau ada itu akan menyebabkan kau berada di neraka kelak!" Kata wanita itu lagi.

Kata-kata wanita itu telah membuatkan hatinya sangat yakin kalau dia adalah seorang wanita yang berpendirian tegas.Lantas Khairul Ridhwan menuju ke tempat wanita tersebut.

 السلام عليكم. هل هناك أي شيء يمكن أن يساعد، لك؟
"Salam sejahtera ke atas kamu. Ada apa-apa yang boleh saya bantu, cik?" Tegur Khairul Ridhwan kepada wanita yang berpurdah itu.

في الواقع أريد لتسديد دفعة في كتبي أنا شراء. لكن المشكلة، أنا جعل البائع ثمنا باهظا. لقد اشتريت هذا الكتاب في محلات أخرى، ولكن بأسعار أقل بكثير مما كانت عليه في متجر. هذه هي المشكلة.
 "Sebenarnya saya nak buat pembayaran tentang buku yang saya beli ni. Tapi masalahnya, penjual ni membuat harga yang mahal. Saya pernah beli buku ini di kedai lain, tapi harganya jauh lebih rendah berbanding di kedai ini. Itulah masalahnya." Keluh wanita itu lagi.

أوه، هو أن المشكلة؟ أبدا الاعتبار، واسمحوا لي أن دفع ثمن الكتب التي ترغب في شرائه. ما هو ثمن هذا الكتاب، يا بائع؟
 "Oh, itukah masalahnya? Tidak mengapa, biar saya yang membayarkan buku yang awak nak beli itu. Berapakah harganya buku ini wahai penjual?" Kata Khairul Ridhwan.

~bersambung ~


 



Puisi ~Di Bawah Lindungan Kaabah~




Titisan air mata,
Tanda kerinduanku pada yang Maha Esa,
Tanda kasihku pada yang Maha Pencipta...

Ya Robbi??
Mengapa hatiku sering sayu tatkala melihat Kaabah-Mu
yang begitu afsun??
Hatiku terasa ingin menuju ke sana...
Hatiku terasa ingin..ingin mencium bau harum rumah-Mu ya Allah......

Kedengaran sayup-sayup seorang hamba,
Matahari terbenam di ufuk barat...
Sekalipun jika ku bermimpi berada di sana,
Ku pasti kan biar itu menjadi kenyataan...

Di bawah lindungan Kaabah,
Aku pasti kan terus bermunajat mengharapkan cinta dari-Mu,
Redha dari-Mu,
Restu dari-Mu,
dan kekuatan dari-Mu...

Kesabaran dalam mengharungi dugaan,
Engkau telah mengurangkannya dengan...
kecintaan-Mu terhadapku..

Di atas nama cinta-Mu,
Ku selalu kan menyebut nama-Mu,
Tika ku sakit, sihat,
mahupun dipenghujung nyawaku...

Saat dipenghujung nafas terakhirku nanti,
Izinkan aku untuk mencapai impian yang satu,
Bukan balasan syurga yang ku tunggu,
Namun keredaan dan kecintaan-Mu itulah,
yang akan membawaku ke arah persemadian yang bahagia... :)

Sunday, 15 April 2012

Akhirnya ku temui insan yang dicari~ ^ ^


 
 
 
 
 
Setiap ketika ku menanti,
Seorang imam yang bisa melindungiku,
Dikala ku resah,
Dikala ku alpa.
Dikala ku sering dirundung kesunyian..

Bayu lembut hadir mengutuskan khabar,

Lalu muncullah satu pelangi di hembusan tirai,
Andainya ia adalah sebuah takdir,
Pasti ku tidak akan menangguh keresahan...
Jari ini sering menanti untuk dihiasi,
Akhirnya ia diukir dengan ribuan hiasan,
Maka terjadilah sebuah kisah yang penuh bermakna,
dalam hidupku..

Seorang insan yang selama ini ku dambakan,

Seorang insan yang selama ini ku harapkan,
Akhirnya telah melafazkan satu ungkapan,
"Aku terima nikahnya...."

Suratan takdir telah ditentukan,

Bahwa aku telah menjadi milikmu selamanya,
Oleh itu,
Bantulah aku dalam meluruskan rusukku yang bengkok ini...
Wahai insan yang digelar "suami"...

 

Thursday, 12 April 2012

Pesanan untuk kaum Adam~

Firman Allah Ta'ala yang bermaksud,


"Dan janganlah kamu nikahi perempuan musyrik,sebelum mereka beriman.Sungguh,hamba sahaya perempuan yang beriman lebih baik daripada perempuan musyrik mesikpun dia menarik hatimu....."(surah al-baqarah :ayat 221)

HADIS RASULULLAH SAW MENGENAI WANITA




 1- "Dunia ini ialah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah." 
                                                                                                                 (Riwayat Muslim)

2- "Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi, agar mereka mencium bau harumnya, maka ia adalah perempuan zina,dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina." (Riwayat Ahmad,Thabarani dan Hakim)

3- "Wanita apabila ia sembahyang lima waktu, puasa sebulan ramadhan, memelihara kehormatan serta taat pada suami,maka masuklah mana-mana pintu syurga yang ia kehendaki."(Riwayat Ahmad Ibnu Hibban,Thabarani dan Anas bin Malik)

4- "Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias bukan untuk suaminya dan muhrimnya adalah seumpama gelap gelita di hari kiamat, tiada nur baginya."
                                                                                            (Riwayat Tirmidzi)

5- Apabila lari seorang wanita dari rumah suaminya, tidak diterima sembahnyangnya, sehingga ia kembali dan menghulurkan tangan kepada suaminya (meminta maaf)."
                                                                                              (Riwayat dari Hassan)

~sumber: http://eusofislam.blogspot.com~

Sucinya Sebuah Ikatan~^ ^


Coretan sang bidadari,
Srikandi Islam hiasan duniawi,
Majulah wahai insan sejati,
Dalam menempuhi dugaan yang menanti....

Walau di ranjau onak berduri,
Namun kau tetap tabahnya dihati,
Dikaulah insan yang ku sanjungi,
Menjadi penyeri bahgia seorang suami...

Ohh..Bahagianya,
Andainya ku dapat membina sebuah ikatan suci bersamamu..
Ku kan menjagai hubungan yang telah Allah restukan...

Ohh..andainya kau telah ditakdirkan untuk menjadi milikku selamanya...

                                                          Betapa syukurnya aku di kurniakan,
                                                          Seorang isteri yang begitu solehah,
                                                          Sucinya ikatan pernikahan abadi,
                                                          Satu lafaz ijab telah di kabulkan...

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts
There was an error in this gadget

Musyawarah bersama~