Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Thursday, 28 November 2013

Solat Sunat Taubat (FADHILAT dan CARA-CARA)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Solat Sunat Taubat dilakukan selepas seseorang itu melakukan dosa dan kesalahan atau perlanggaran hukum-hukum agama atau berasa dirinya bersalah dan berdosa kepada Allah SWT. kemudian menyesali atas perbuatan itu dan ingin kembali semula ke jalan Allah (bertaubat).

Rasulullah SAW. telah bersabda: “Sesiapa yang pernah melakukan perbuatan dosa, bersegeralah berwuduk kemudian dirikan solat dan mohonlah keampunan kepada Allah SWT., Allah pasti akan menerima permohonannya itu. Kemudian bacalah ayat ini:
“Mereka yang pernah mengerjakan perbuatan dosa atau telah berbuat dosa terhadap dirinya sendiri lalu mereka bersegera mengingati Allah dengan memohon keampunan Ilahi terhadap dosa yang dilakukan itu. Siapakah yang akan mengampuni segala dosa, selain Allah? Kemudian itu mereka berasa insaf dan sedar serta tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi, maka mereka akan diberi pahala dan ganjaran syurga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai dan disitulah tempat mereka selamanya.”  
(HR Abu Daud, Nasa’I, Ibnu Majah dan Baihaqi.)
.
Solat Taubat boleh dilakukan dua, empat atau enam rakaat pada bila-bila masa yang dikehendaki, tetapi lebih afdal pada waktu tengah malam dimana suasananya lebih sunyi dan tenang.

Fadhilat Taubat:

1. Diampunkan Allah SWT.
2. Dimudahkan segala urusan.
3. Menceriakan kehidupan seharian.
4. Menghilangkan perasaan yang menekan.
5. Mencegah dosa dan menghindari gangguan.

Cara-cara Solat Sunat Taubat :

Yang paling utama, niat.

أُصَلِّي سُنَّةً التَوْبَةِ رَكْعَتَيْنِ لِلهِ تَعَالَى

maksudnya : "SAHAJA AKU SOLAT SUNAT TAUBAT DUA RAKAAT, KERANA ALLAH TA'ALA

Kemudian, 

-rakaat pertama : surah al-Fatihah dan surah al-Kafirun
-rakaat  kedua : surah al-Fatihah dan surah al-Ikhlas

*(utk surah lazim, boleh dibaca apa-apa surah)

Semasa sujud terakhir pada rakaat kedua (sebelum duduk tahiyyat akhir), hendaklah dibaca akan tasbih sebanyak 40 kali :

 لآ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّيْ كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِيْن


Setelah memberi salam, hendaklah memperbanyakkan istighfar sebanyak 10/100 kali.

أستغفر الله العظيم الذي لآ إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه
 تَوبَةَ عَبْدٍ ظَالِمٍ لا يَمْلِكُ لِنَفْسِهِ ضَرًّا ولا نَفْعًا ولا مَوْتًا ولا حَيَاةً 
ولا نُشُورًا

setelah selesai melaksanakan solat sunat taubat, berazamlah utk menjauhkan diri dari perkara maksiat.


rujukan di : http://shafiqolbu.wordpress.com/solat-sunat/solat-sunat-taubat/ dan juga di buku panduan solat-solat sunat. wallahua'lam.





Kuliah Dhuha di Pondok Baitul Qurro' wal Fuqoha' (24 November 2013)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Mudir Baitul Qurro' - Tuan Guru Haji Zulkifli bin Ismail
kitab TAJZIB ATROFUL HADITH


Alhamdulillah, kuliah dhuha telah dapat dilaksanakan lagi atas keizinan dari Allah SWT. In syaa allah kita akan meneliti perkongsian yang telah diambil dari kata-kata seorang mua'llim yang tawaduk dan tinggi akhlaknya dari sudut ilmu dan adab.

"Bermula berkat itu di ubun-ubun kuda." Allah menurunkan rahmat pada tempat yang mengadakan majlis ilmu. Mereka yang dikehendaki Allah SWT dengan sebab turunnya rahmat kepada mereka, mereka itulah orang2 yang beruntung. Dengan sebab turunnya rahmat kepada mereka, Allah permudahkan urusan mereka untuk hadir dalam majlis ilmu. Apabila kita jauh dari Allah, walaupun diberi nikmat ilmu, pangkat dan harta sekalipun, ketahuilah, jauh dari Allah itulah merupakan musibah yang paling BESAR. Oleh itu, bila kita dalam rahmat Allah, kita sebenarnya tidak ada masalah. Kadang-kadang orang yang hadir dalam majlis ilmu ni, bukannya tiada masalah. Ada yang ada masalah keluarga,masalah di pejabat, dengan rakan-rakan dan sebagainya. Akan tetapi bila dirinya hadir dalam majlis ilmu, majlis dimana turunnya rahmat Allah bagi orang yang menuntut ilmu, dia seolah-olah tiada masalah. Kerana dia dipilih oleh Allah untuk hadir dalam majlis ilmu. 

Keberkatan itu berada pada tengkuk-tengkuk kuda. Kenapa mesti ada pada tengkuk-tengkuk kuda? Kerana ia bermaksud bertambah atau membanyak. Maksud bertambah dan berkurang ialah, sesuatu nikmat yang Allah kurniakan, ada kebaikan yang besar. Dari sudut istilah didalam islam, ia merujuk kepada sifat Tuhan kita yang merupakan pencipta Alam, yang mengadakan yang ada dan juga mentiadakan yang ada. Setiap perbuatan yang kita lakukan, hendaklah dengan adanya keberkatan. Ada tempat yang mengandungi keberkatan. Seperti mengambil makanan yang dekat dengan kita. Kalau depan kita ada ikan masin, ha ambillah yang itu. Mana tahu ada berkat pada ikan masin itu. 

Katta ulama', Allah turunkan keberkatan kepada tengkuk kuda, yaitu merujuk kepada keseluruhan tubuh kuda itu. Kenapa mesti kuda? Ha, itu yang sedang bermain difikiran antum kan? Kerana kuda adalah binatang paling berkat dan menjadi tunggangan Rasulullah dan para sahabat terdahulu dalam medan jihad dalam menegakkan syariat agama. Syariat, dimana melibatkan undang-undang yang berada di dalam al-quran. Allah tidak perintah kepada kita untuk melaksanakan ibadah sahaja, tetapi perintah kepada kita untuk melaksanakan hukum-hukum yang ada didalam al-quran. 

Pemimpin yang ada kuasa, tetapi tidak beriman, ia akan mendorong ke arah kezaliman. Seperti Raja Namrud dan juga Fir'aun. Rosak akal kita dengan sebab pengambilan arak. Kita kena berdakwah agar terlepas masalah di hari akhirat. Kita yang mengikut haluan islam, bukan islam yang mengikut haluan kita. Hukum cukai pada asalnya ialah haram. Oleh itu, pemerintah HARAM ambil cukai. 

maaf jika ada tersalah mahupun terlalu ringkas didalam memberikan perkongsian ini. 

Sunday, 17 November 2013

Kuliah Sheikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki (16/11/2013)

بسم الله الرحمن الرحيم


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




syaroh Hadis 35 [ hadis 40 imam nawawi ]

أبي هریرة t قال: قال رسول الله e (( لا تحاسدوا ولا تناجشوا ولا تباغضوا، ولا یبع
بعضكم على بيع بعض، وآونوا عباد الله إخوانا، المسلم أخو المسلم، لا یظلمه ولا یخذله،
ولا یكذبه، ولا یحقره، التقوى ههنا، ویشير إلى صدره ثلاث مرات بحسب امرئ من الشر
أن یحقر أخاه المسلم، المسلم على المسلم حرام دمه، وماله، وعرضه )) رواه مسلم

Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda:
Janganlah kamu saling dengki mendengki, tipu menipu, benci membenci, belakang membelakangi antara satu sama lain. Janganlah sebahagian kamu menjual barangan atas jualan orang lain. Hendaklah kamu menjadi hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bagi seorang muslim; dia tidak boleh menzaliminya, membiarkannya (dalam kehinaan), membohonginya dan menghinanya. Ketaqwaan itu di sini – sambil Baginda menunjuk ke dadanya sebanyak tiga kali - Cukuplah seseorang itu mendapat keburukan apabila dia menghina saudaranya yang muslim. Setiap orang muslim ke atas muslim itu haram darahnya, hartanya dan maruah dirinya.

[KULIAH TUAN GURU SYEIKH MUHAMMAD NURUDDIN]

Pengajaran hadis : 

> Hadis ini menganjurkan satu cara hidup bermasyarakat yang pasti membawa kepada keharmonian hidup, iaitu cara hidup yang mempamerkan keluhuran budi dan kemuliaan akhlak.

> islam melarang umatnya dari saling hasad dengki, tipu menipu, benci membenci dan pulau memulau kerana semua sifat ini adalah sifat buruk yang hanya akan membawa kepada kerosakan, huru hara dan perpecahan dalam masyarakat. Masyarakat akan hancur sekiranya setiap anggota mempunyai sifat-sifat buruk seumpama ini.Misalan jika majikan mengambil pembantu dirumah maka hendaknya jangalah dilayan dengan layanan buruk atau cercanya, tidak mustahil pembantu rumah itu menjadi tempat bergantung majikan minta pertologan di hari kiamat nanti.

> lslam juga melarang seseorang memotong jual beli saudaranya sehingga dia selesai membuat keputusan sama ada mahu meneruskan jual beli tersebut atau membatalkannya. Apabila jual beli itu dibatalkan, maka bolehlah dia menawarkan diri untuk berurus niaga. Etika ini diajar oleh lslam demi memelihara hubungan persaudaraan sesama muslim agar tidak timbul permusuhan akibat perbuatan memotong urusniaga orang lain.Adapun misalan, jika seorang itu menjual sesuatu dgn harga dah ditetapkan , lalu dia membatalkan jual beli itu sebab dpt tawaran harga yang lebih tinggi maka kedua2 ini haram.

> Umat lslam digesa hidup sebagai hamba Allah yang bersaudara dengan masing-masing menunaikan hak saudaranya dengan sempurna. Antara hak saudara seagamanya ialah bahawa dia tidak menzaliminya, tidak membiarkannya dihina, tidak membohonginya dan tidak mencerca atau menghinanya. Cukuplah seorang mukmin mendapat kecelakaan apabila dia suka menghina saudaranya.Tsabit dengan hadis nabi "Mencela seorang muslim adalah kefasikan sedangkan membunuhnya adalah kekufuran.” (Muttafaq ‘alaih)

maka timbul persoalan dlm diri al-fakir, adakah kita sudah laksanakan tanggungjawab terhadap saudara kita ? jika belum ayuh kita tunaikan Prinsip Islam yakni Kewajiban Seorang Muslim terhadap Muslim Lainnya.

Penuhilah hatimu dengan kecintaan terhadap saudaramu, nescaya akan menyempurnakan kekuranganmu dan mengangkat derajatmu di sisi Allah.


credit by : saudara Mohd Azhar Abdullah

Saturday, 2 November 2013

Kuliah Dhuha di Baitul Qurro' wal Fuqoha' (3/11/2013)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mudir pondok baitul qurro'

KITAB TAFSIR NUR EHSAN

Alhamdulillah, pada pengajian hari ini kita belajar kitab Nur Ehsan yg dipimpin oleh mudir kita yaitu Tuan Guru Haji Zulkifli bin Ismail. In syaa allah ada sedikit perkongsian. 
Moga Allah redha.

Allah itu kekasih dan juga penolong bagi orang2 yang beriman. Allah melindungi orang2 yang beriman. Salah satu untuk kita lebih mencintai Allah adalah dengan memperbanyakkan membaca al-quran. Nabi tidak menghalalkan apa yang tidak dihalalkan oleh Allah dan nabi tidak mengharamkan apa yang tidak diharamkankan oleh Allah. Ilmu bukan utk mencari 
duit, ilmu itu adalah amanah. Lebih2 lagi ilmu agama. Antara yang membatalkan iman 
adalah menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah dan mengharamkan apa yang 
dihalalkan oleh Allah. Sebagai contoh, Kerajaan brunei mengharam arak dijual ditempat 
terbuka.Tetapi malaysia menghalalkan arak dijual di merata2. sampai di 7eleven pun ada
Selain daripada itu, kerajaan turki mengharamkan rakyatnya untuk berpoligami, sedangkan 
poligami itu dihalakan oleh Allah.


Bertudung bukan fesyen, bertudung adalah hukum Allah. Menutup aurat bukan hanya pakai tudung saja. Ia juga pada lengan,pada kaki, pada leher, pada rambut. 

diantara adab2 menuntut ilmu adalah :

-lelaki JANGAN BERHUBUNG dengan wanita.
-perempuan JANGAN BERHUBUNG dengan lelaki.

Orang yg menuntut ilmu ni, seeloknya jangan berkahwin terlebih dahulu. Berkahwinlah dengan ilmu, tidurlah dengan ilmu, bangunlah dengan ilmu. Ilmu, cemburunya lebih cemburu daripada gadis sunti. Jika kahwin, ia akan mengganggu konsentrasi utk kita menuntut ilmu. lagi2 dalam bab jimak. kalau nak kahwin sgt, boleh. sbb ia boleh tidak menimbulkan fitnah.  Tujuan JIMAK(bagi yang dah berkahwin) adalah utk memperbanyakkan anak. Jangan kita berasa kurang yakin dengan Allah, sebab rezeki Allah yang bagi. Kita orang yang BODOH betul , kalau kita gadaikan akhirat kita kerana pemimpin yang macam itu. Pemimpin yang macam mana? Pemimpin yang tidak mahu melaksanakan hukum Allah . Golongan munafik, tidak beriman dengan sebenar-benar beriman kepada Allah. Doa adalah kotak ibadah. Mengadulah kepada Allah. Jangan mengadu kepada manusia, kerana orang lain akan mengetahui keaiban kita, kecuali dengan orang boleh kita percaya. 

MAQASID SYARI'AH 

-Akal
-Agama
-Harta
-Keturunan
-Maruah
-Nyawa

Bagaimana nak mencapai maqasid syari'ah kalau tidak mahu melaksanakan hukum Allah? Dimana qadi-qadi?? Mufti-mufti? Kenapa duduk diam? Kalau dalam hal berqasidah, bukan main hebat lagi, tapi bila dalam soal yan ini, terus diam.  Boleh pula si N_ _ _ B ni kata, "TIDAK AKAN MELAKSANAKAN HUDUD". Di rumah mereka, terlalu banyak security2, sebab mereka tahu sekarang sudah tidak selamat. N_ _ _B tiada nilainya jika nak dibandingkan dengan daun-daun syurga. Masalah agama jangan dibawa main-main2!! Jangan main2 dalam soal agama! 

wallahua'lam.

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts
There was an error in this gadget

Musyawarah bersama~