Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Tuesday, 22 November 2011

Di hari perkahwinan antara kak Kirin dan abg Adam

Pada 20/11 iaitu hari ahad adalah hari yang bersejarah buat kak Kirin dan abg Adam...Akhirnya diorang bersatu juga atas kehendakNya yang maha Esa...Benar kata pepatah,jodoh takkan kemana,cuma kita yang patut usahakan..
Ini pakaian pengantin jenis jawa


Majlisnya berlangsung di Hotel Kembangan CC di Singapura..Yang paling bestnya, acara tersebut diadakan secara  serentak!Maksudnya daripada majlis akad nikah sehinggalah ke majlis persandingan.Hanya dalam satu  hari!Wow, dahsyat..Apa2pun tahniah buat mereka...
Kak kirin dan abg adam nampak secocok!Hehe...

Ni mase pengantin lelaki kena kepung!!Haha...kene bayar loan dulu...Baru dapat tengok pengantin perempuan...Sian...baru jalan selangkah dah kena bayar...

Friday, 18 November 2011

Eksperimen di Planetarium!

Assalamualaikum muslimin dan muslimat.Hari ni ana mahu kongsikan sedikit pengalaman ana masa jadi 'SAINTIS' muda di PLANETARIUM...(hehe)..Sebenarnya buat eksperimen je.Perasan kejap.Yelah,cita-cita besar,bakat mestilah besar.Kan?


Time tu ada kakak(yang anjurkan permainan eksperimen) nakkan 5 orang wakil kehadapan.Sesape je.Tapi, ana tak nak.Ana suruh adik ana angkat tangan.Last2 ana yang kena!Dahlah beri jawapan salah.Soalan lain jawapan lain.Hai...Balqis-balqis.....


Bila dah kene panggil tu,kenelah buat eksperimen.Eksperimen tu agak susah jugalah...Kena buat asteroid(drpd bahan2)..Bahan2 dia.....huh! tak boleh nak kata....Terlalu berbau.....kalau antum dan antunna ada nampak ana pegang batu..tulah asteroid buatan ana....Diperbuat daripada ais kutub..Tak percaya?Ana pernah pegang ais tu...(kt makmal tulah)....Naik beku jari ana....Kakak tu kata,kalau terpegang ais tu,ambil air suam....Sebab tulah kena pakai sarung tangan....Sampai 2 lapisan sekali!

Sebelum buat eksperimen tu, kena buat bubble crystal dulu..Bubble Crystal?Ye...Bubble Crystal...Maksudnya buih kristal....Menggunakan sabun pencuci dan aisberg....pastu letak air panas....(eh silap!)mula2 letak air panas dulu..pastu baru letak sabun...setelah itu,letak ais...nanti jadilah buih2 kristal yang paling  cantik!!!!Buih2 tu  bila antum dan antunna pegang,ia berasa seperti jeli....Tapi hakikatnya itu cuma asap.......Jangan risau..Itu tak merbahaya..Malah boleh dibawa main.....

Okeylah,rasanya itu jelah kot nak kongsikan pengalaman.....

Di hari lain nanti,kita bertemu lagi....

Ma'assalamah...


^_^

NAMA-NAMA RASUL DAN SEJARAH RINGKASNYA

Sifat-Sifat Allah Yang patut Kita tahu...

ALLAH s.w.t

#Wujud                                                       

#Qidam

#Baqa'

#Mukholafatuhu lilhawadis

#Qiyaamuhu biinafsihi

#Wahdaaniah
             
                                                #Qudrat

                                                #Iradat

                                                #Ilmun

                                                #Hayyun

                                                #Saama'

                                                #Baasor

                                                #Kaalammu

                                                #Qodirun
                                                #Muriidan

                                                #A'liman

                                                #Hayyan

                                                #Sami'an

                                                #ALLAHU

                                                #Basiron

                                                #Mutakalliman


Thursday, 17 November 2011

Permulaan di Sudut Ini....

Bismillahirahmanirahim....
~dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani...

Syukur kita kepada kehadrat Ilahi kerana kita masih lagi bersama-sama menghirup udara yang segar dan  masih lagi dikurniakan akal fikiran kita yang sihat....Dan juga bersyukur kerana kita masih lagi diberi kesempatan untuk bertaubat dan meneruskan lagi dakwah kita di atas muka bumi yang penuh cabaran dan liku-liku hidup....

Sebenarnya ana tidak tahu ingin bicara mengenai apa, tetapi ana hanya ingin berkongsi ilmu saja kepada antum dan antunna semua...Ilmu haruslah dikongsi bukan untuk dicuri...Ayuh! sama-samalah kita membicarakan mengenai soal ILMU....


Firman Allah s.w.t:

شهد الله أنهُ لا اله إلا هو والملىكة وأولوا العلم قاىماً بالقسط لآ إله إلا هو العزيز الحكيم~

Maksudnya:Allah s.w.t menyatakan bahawasanya tidak ada tuhan melainkan Dia yang mentadbir dengan penuh keadilan.Para malaikat dan orang yang berilmu juga menyatakan yang demikian. Tidak ada tuhan yang patut disembah melainkan Dia,yang maha kuasa lagi maha bijaksana.
                                                                                                                     (surah Ali-Imran: Ayat 18)


Allah amat memuliakan dan memartabatkan bagi orang yang berilmu...Jadi, amat beruntunglah bagi siapa yang mempunyai ilmu. Ilmu DUNIAWI dan Ilmu UKHRAWI....




Menurut Kamus Dewan edisi ke3, Ilmu bermaksud pengetahuan, dan kepandaian..Orang yang mempunyai banyak ilmu, dia dapat membezakan mana yang baik,mana yang buruk...
Ilmu juga sangat penting bagi kehidupan seharian kita...Contohnya dengan perkataan "BERTERIMA KASIH"..Perkataan tersebut sebenarnya lahir daripada kita yang berilmu....Jika kita bukan orang yang berilmu,kita tidak akan menjadi orang yang berjaya....Seperti bak kata pepatah, "ILMU HARUS DICARI,BUKAN ILMU YANG MENCARI KITA"...Jika kita selalu ingin mendapatkan  hasil kerja orang lain, bilakah kita ingin menghasilkan kerja kita sendiri?Jika ada ilmu, gunakanlah ia sebaik mungkin..Jangan hanya melepaskan batuk di tangga saja....Alamatnya teramat rugilah kita nanti...Jadilah pengganggur di rumah....Jadi tukang bersih kebun....Antum dan Antunna pasti tidak mahukan?Pasti ingin ke luar negarakan?Sambung belajar di IPTA,JORDAN,MESIR,USA dan sebagainya...Ya!Jika antum dan antunna inginkan kejayaan, sambungkanlah ilmu yang selama ini ditinggalkan...Jangan dipersia-siakan.....Segeralah membanggakan kedua ibubapa antum dan antunna semua....Lagipun hukum menuntut ilmu memang wajib...Tetapi, kenapa masih lagi yang mahu berlengah-lengah?Oleh itu,renung-renungkanlah........Kita sama-sama inginkan kejayaankan?Maka,kejarlah..Demi masa depan

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts
There was an error in this gadget

Musyawarah bersama~