Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Thursday 29 November 2012

Jangan HINA dia!!

Bismillahirrohmanirrohim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh


"siapa kita untuk menggelarkan dia insan GILA??"

~peristiwa tdi mmg sangat membuatkan hati ini tersentuh~

-seorang lelaki yang mungkin seorang bapa, datang ke arah adikku, lalu memegang bahunya .namun segera ayahku menepis tangannya..hatiku tiba-tiba sayu melihatnya walaupun ku tahu diri harus berjaga-jaga... 'kesian orang tu, mesti teringatkan anak dia.' - luah ummi.


'mungkinkah anak dia yang meninggalkan dia?'

'mungkinkah anak dia telah mati??'
'atau mungkin dia ditinggalkan oleh anaknya sendiri?'

ketika ayahku menghulurkan wang kepada lelaki tersebut, lelaki itu malah menolak tanda tidak mahu pemberian dari ayahku. Lantas dia terus menghulurkan tangan tanda ingin salam kepada ayahku. Aku tergamam. Ternyata bukan duit yang dia inginkan, tetapi hanya ingin 'salam'.. Aku melihat gaya dan kelakuannya yg seakan boleh dilabelkan sebagai seorang "pesakit mental". Namun apa kan daya, diriku tidak berhak untuk menghinanya sebegitu rupa. Dia juga makhluk Allah.. 

Siapa kita untuk menggelarkan dia sebagai seorang insan GILA? siapa kita untuk mencaci dan memaki hamun dia?? Kita ada lesen ke?


Lagipun, dia adalah hamba Allah yang sangat beruntung.. kerana apa? Kerana, orang itu adalah orang yang sangat bertuah mendapat gelaran AHLI SYURGA. Hebat bukan? Segala dosa pahala dia, semuanya sudah tidak dikira lagi. Hidupnya hanya bertemankan pelangi hidup di alam fantasi, cuma perlu menunggu untuk belayar di tapak firdausi. 



Oleh itu, hormatilah ia, sayangilah ia... Meskipun dirinya sudah berada di "dunia" lain, akan tetapi rohnya dijasad masih lagi memegang jawatan sebagai seorang khalifah dibumi.

Kita ni, fizikal dan mental sihat-sihat belaka, tapi kita gunakan fizikal untuk memukul mereka, kita gunakan mental untuk menyeksa mental fikiran mereka. Kalau kita rasa apa yang mereka rasai, baru kita tahu betapa peritnya diperlakukan sebegitu.

Akhir kalam, ciptaan Allah semuanya indah, hanya mulut saja bercanda bermain kata dusta ,dosa pula yang datang menimpa. Kata-kata dari mulut merupakan satu doa. Seandainya orang yg kita hina itu terlepas mendoakan keburukan untuk diri kita, tidak mustahil doanya pasti akan termakbul jua..Ingatlah, tanpa Allah, hidup akan serba gelap tanpa cahaya, meskipun cahaya yang kau lihat adalah cahaya dunia, namun cahaya dalam hati amat samar2 untuk diterokai.apatah lagi cahaya di Akhirat.~ wallahua'lam.



~Cahaya Serikandi  aka  BAYU~

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~