Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Tuesday 13 November 2012

EDISI KHAS : ~Remaja dan Islam~

Bismillahirrohmanirrohim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh



Kaifa halukum ya jami'an?? ^__^ Atamanna fii sehhatin jaiidatin mahabbah fillah..amin!! Artikel pada kali ini adalah berkenaan dengan....... KITA! Ha? kenapa dengan kita?Hmm nk tau apa? Kerana kita ni kan remaja.. sebab tu untuk kali ini ana menuliskan artikel pasal kita-kita..Antunna dan antum semua tahu tidak, begitu susah untuk mencari seorang pewaris yang akan memimpin dunia pada masa akan datang.Kerana remaja kini begitu lemah dan cair dengan keindahan dunia yang penuh nista. Kalaupun diri penuh kemewahan, belum tentu jamin untuk berbahagia di hari pengakhiran.Biar diri penuh kemiskinan, asal diri x muflis dengan iman.

Remaja khususnya kepada remaja islam, perlu ada sifat seorang pemimpin dalam diri. Yang sebenarnya kita sebagai manusia juga sudah lama memegang satu jawatan yang sama. Jawatan itu adalah jawatan sebagai seorang khalifah di muka bumi Allah swt. Jika kita bijak mentadbir dunia ini dengan kaedah DARUL ISLAMIYAH, insya allah, kehidupan kita akan lebih indah seperti mana yang diidam-idamkan oleh Rasulullah saw sendiri. 

Firman Allah ta'ala yang bermaksud, "Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku." 
-[surah Az-Zariyat : 56]

Selain itu, Allah juga ada berfirman yang bermaksud, "Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat : "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi." Mereka bertanya(tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?".Allah berfirman : "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya!"
-[surah Al-Baqarah : 30]-

Jadi, apa pula dengan fungsinya seorang remaja dalam mendaulatkan ISLAM? Secara konteks ISLAM, remaja amat penting untuk memartabatkan ISLAM. Ini kerana,remaja islam mampu mencorakkan legasi dakwah pada masa akan datang jika sifat kepimpinan ada pada diri..Kerana dengan adanya kriteria "pemimpin" dalam diri lah yg mampu memartabatkan dan menjulangkan ASMA' ISLAM!


Contoh pemuda pada zaman Rasulullah saw yang sangat tegas dalam memperjuangkan islam, iaitu Saidina Umar Al-Khottob.Beliau sanggup meninggalkan segala yang dia miliki semata-mata ingin menjadi hamba yang setia disisi-Allah swt. Selain itu, sahabat Rasulullah saw, Abdul Rahman bin A'uf, seorang pemuda yang hartawan . Dia juga sanggup mengeluarkan semua hartanya demi perasaan cintanya pada agama yang indah ini. 

Kepada remaja-remaja diluar sana termasuk juga ana sendiri sebagai seorang remaja, haruslah kita saling menjaga intergriti kita sebagai seorang remaja yang bertauliah dalam merapatkan dakwah-dakwah islamiyah yang tercinta kepada insaniyah yang tercinta. Maafkan diri ini jika ada kesalahan mahupun kesilapan sepanjang ana menulis..Tak kiralah siapapun dia dan kita, yang penting akidah islam harus kita perjuangkan demi mempertahankan tangga kita untuk menuju ke TANGGA CINTA ILAHI ~

-JOM KITA SAMA-SAMA HAPUSKAN ORANG-ORANG YANG INGIN MELENYAPKAN DIINUL ISLAM INI. 

~LOVE ALLAH , LOVE RASULULLAH AND LOVE ISLAM.~ ^^

CAHAYA SERIKANDI  aka  BAYU




 

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~