Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 22 September 2013

Kuliah Dhuha TG Haji Zulkifli bin Ismail Hafizahullah (22 September 2013)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Mudir Madrasah Pondok Baitul Qurro'
-Kitab Tajzimul Atroful Hadith-

Hari ini pada hari Ahad, bertarikh 22 September 2013, bersamaan dengan 16 Zulkaedah 1434 Hijriah, bertempat di Pondok Baitul Qurro' wal Fuqoha, telah mengadakan kuliah dhuha yg telah disampaikan oleh tuan guru kita yg alim, yaitu Tuan Guru Haji Zulkifli bin Ismail Hafizahullah. Alhamdulillah kuliah telah berjalan dengan lancar dan sesi tamat pada hari ini agak lambat sedikit, kerana mendengar cerita-cerita menarik yang dikongsikan sendiri oleh tuan guru kita. 

-sewaktu malam israk', perjalanan nabi SAW ditemani oleh malaikat Jibril, dengan menaiki tingkatan-tingkatan langit, untuk bertemu dengan nabi2 yang lain.

Nabi-nabi 'Ulul 'azmi mempunyai azam dalam usaha berdakwah menegakkan syiar islam. Nabi Ibrahim membina Ka'bah Al-Musharrafah ketika usianya sudah terlalu tua dan pada ketika itu, anaknya Ismail AS terlalu muda, baru berumur belasan tahun. Nabi Ibrahim takut samada amalannya diterima ataupun tidak. Para Anbiya' tidak kagum dengan ketaatan mereka, kerana mereka maksum dan terpelihara daripada dosa. 

Apabila dia melakukan sesuatu, dia berasa dirinya terdapat banyak kelebihan, dia tidak sedar bahawa yang mengurniakan kelebihan itu adalah Allah. Apabila Allah mengurniakan taufik kepadanya dalam keadaan dirinya sedang melakukan ketaatan, maka dia telah memuliakan Allah. Muliakanlah orang soleh kerana Allah telah memuliakan orang soleh. Para nabi bersih daripada sifat 'ujub. Nilai jiwa yang bersih itu luar biasa. Hati kita tidak seperti nabi. Hati kita tidak terpelihara dari dosa. 

Para Habaib kepung anak-anak mereka, supaya hati-hati mereka tidak berubah. Setelah anak mereka dilahirkan, terus anak itu dijaga betul2, jaga pemakanan, jaga ikhtilat. Sebab tu para habaib membina dinding tinggi-tinggi kt depan rumah mereka. Supaya anak-anak mereka tidak bergaul dengan orang luar. Biar anak-anak mereka duduk bersama dengan ahli keluarga. Bukan bermakna sombong, tidak mahu bergaul, tetapi hanya ingin menjaga nufuusus zakiyyah(hati yang suci/bersih). Syarat ingin menjadi ahlul jannah, para wali, para solehin, adalah dengan mempunyai nufuusus zakiyyah(hati yang suci/bersih). 

Suatu kisah, dimana pada suatu hari Sayyid Abdul Qodir Al-Jailani telah bermimpi dengan sebuah cahaya yang terang benderang. Tiba-tiba datang akan suara yg berbunyi begini, "Wahai wali Allah, sesungguhnya engkau sudah terlepas daripada kewajipan. maka tinggalkanlah solat. Lalu Sayyid Abdul Qodir al-Jailani dengan perasaan tak suka, terus berkata, "pergi! jangan goda aku!" Syaitan berasa terkejut, lalu berkata, "wahai wali Allah, apa yg menyebabkan engkau tidak tumbang dengan godaan aku sehingga engkau menolak dengan sekeras-kerasnya? Sedangkan 70 para auliya', 70 para 'abid, semuanya telah dihumbankan ke dalam neraka. Apa yg telah Allah beri kepada engkau?" Kemudian sayyid Abdul Qodir pun membalas, "Allah telah mengurniakan ke atasku akan ilmu."

AYAH ada TIGA.

AYAH PERTAMA : yang melahirkan (bapa kandung)
AYAH KEDUA : bapa mertua
AYAH KETIGA : yang mengajarkan ilmu.

Dari sudut kemuliaan, ayah yang KETIGA. 

Gurau ustaz zul tadi, "Cuma, tak payahlah panggil saya dengan panggilan ABUYA, panggil ustaz pun dah cukup dah. Kang tak pasal-pasal ade yang kene masuk meminang. Hehe." 

Seluruh nabi adalah AYATUL KAMAL, yakni tanda-tanda kesempurnaan manusia. Jangan memuliakan seorang nabi, tetapi memperlekehkan nabi-nabi yang lain. Itu boleh jatuh murtad! Kita kena hati-hati.

Baitul Ma'mur --> Kiblat Para Malaikat.
'Alam 'Alawi --> alam yang ditinggikan dan menjadi tempat kediaman bagi para malaikat.

Ada manusia yang Allah cipta untuk dia duduk di syurga dan berkhidmat untuk Allah. itulah orang-orang yang soleh. Ada manusia yg dikhidmat untuk Allah dan tidak akan masuk ke syurga. Itulah orang kafir,musyrik,fasik.

Allah tidak memerlukan seseorang agar menyebarkan islam, tetapi Allah akan memuliakan
 bagi seseorang yang bersungguh-sungguh dalam menyebarkan islam. Apa makna dakwah 
yang berjaya? Orang itu mendapat hidayah dari Allah disebabkan dakwah yang kita 
sampaikan.

Baitul Qurro' adalah nama sempena markaz nabi di madinah. Baitul Qurro' bermaksud RUMAH PEMBACAAN AL-QURAN. 

Janji dengan Allah, jangan main-main! Jangan beritahu pada orang lain bahawa kita adalah perjuangan islam, kalau masih tidak menjaga akhlak. Kita berkahwin dengan sebab untuk melahirkan hamba-hamba yang berzikir kepada Allah. 

Pemimpin yang patut dijadikan ikutan didunia dan diakhirat ialah Rasulullah SAW. Islam agama fitrah. Takkan terkumpul dengan kesesatan.

Wallahua'lam. asif jika tidak faham ataupun terlalu ringkas. ~



No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~