Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Thursday 19 September 2013

Ehya' Mahabbah Rasulullah SAW bersama Habib Kazim As-Saggaf- Pondok Baitul Qurro'

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Pada Hari Rabu, yaitu bertarikh 18 September 2013, bersamaan dengan 12 Zulkaedah 1434 hijriah, telah mengadakan Ehya' Mahabbah Rasulullah SAW sempena Haul Imam Abdullah al-Haddad. Bertempat di Pondok Baitul Qurro'. Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT kerana telah mengurniakan seorang lagi habib untuk mengunjungi tempat yang Allah berkati ini. Minggu lepas, pada hari Sabtu, ada seorang habib yg juga merupakan Mudarris Rubat Tareem Hadramaut Yemen, Habib Abd.Qodir Jailani As-Syatiri datang ke pondok Baitul Qurro'  untuk memberikan sedikit tausiyah yg berguna kepada kita semua. Semoga Allah memberkati kehidupan beliau. Dan sungguh tidak sangka, pada hari semalam, kami dapat bertemu dengan seorang lagi habib, yaitu al-Habib Kazim Ja'far Muhammad al-Saggaf. Beliau kelihatan seorang yang tenang tetapi amat petah berbicara. Kepetahan beliau dalam menyampaikan tausiyah, sungguh dalam keadaan orang yang sangat tawaaduk. Masya Allah Tabarakallah. Berkat Allah ke atasmu wahai AHLUL BAYT <3 In syaa allah, ana ada sedikit perkongsian yang ringkas, tapi in syaa allah bermanfaat untuk kita semua. moga Allah redha ^^..

Allah telah memberi kepada nabi saw akan pendamping di langit dan di bumi. Pendamping dilangit ialah malaikat jibril dan mikail. Manakala pendamping dibumi ialah saidina abu bakar dan saidina umar. Semasa perang uhud, ada dua malaikat menjadi penyelamat Nabi SAW. Bersabda Nabi SAW, "dikananku ada Malaikat Jibril dan dikiriku pula ada Malaikat Mikail." Ketika perang uhud berlaku, dua malaikat ini sentiasa bersama dengan Nabi SAW. 

Anak-anak Adam AS adalah seluruh manusia di muka bumi ini termasuklah orang2 yang bukan islam. Jika ada yang bukan islam, usahalah mengajak mereka ke arah islam. Baiklah, kita kembali kepada tajuk kita yaitu Keberkatan orang soleh. Allah memberi keberkatan pd kalangan auliya' serta pd kalangan anbiya', dan keberkatan itu boleh diberi kpd org2 yg masih hidup.

27 kali ganda bagi sesiapa yg menunaikan solat secara berjema'ah. Dan berganda-ganda pahala bagi seseorang yang memenuhkan saf pertama. Jangan bangga dengan pangkat kita, jangan bangga kerana menjadi doktor yang hebat. Jangan membangga diri dengan hal dunia, siapa yang membangga diri dengan hal dunia, dia akan dibangkitkan seperti mana dia akan kecil seperti zarah, malahan ulama' yang sombong pun akan kecil seperti zarah, tetapi orang2 soleh, para ulama' tidak akan berlaku sombong, kerana mereka mempunyai akhlak. Imam yang paling tawaaduk ialah Rasulullah SAW. Akhlak yg paling mulia ialah akhlak Rasulullah SAW. 

Apa ilmu yang kita belajar, tetapi tak mendapatkan manfaat kepada kita? Apa ilmu yang kita belajar, tetapi pembelajaran itu langsung tidak mendekatkan diri kepada Allah dan Rasulullah. Sesiapa yang tidak berselawat sebelum tidur, dia seolah-olah tidur tidak bernafas sebelum mati. Oksigen adalah makanan bagi roh. Berselawat merupakan makanan bagi roh. Orang yang tak kenal solat, tak akan kenal nilai al-Quran. Orang yg x kenal solat, jasadnya akan menjadi kubur bagi mereka. Untuk orang mukmin pula, rohnya sentiasa dekat dengan Allah. Cahaya hati disebabkan adanya cahaya wudhu'. Cahaya al-Quran masuk ke dalam hati orang2 yg berwudhu'. Apabila berselawat, cahaya kekal di hati. Didalam kubur, tidak akan ada sebarang cahaya melainkan cahaya iman. 



pesan Habib Kazim as-Saggaf di Pondok Baitul Qurro' Wal Fuqoha' tadi, jangan kita lupakan sentiasa 3 perkata ini:

1) setelah setiap kali solat baca "astagfirullah lil mukminina wal mukminats", 27 kali. barangsiapa yang beramal dengannya akan menjadi orang yang doanya makbul dan disebabkan mereka, akan turun hujan di muka bumi ini. dan bila kita baca sekali sahaja "astagfirullah lil mukminina wal mukminats" memakan masa 1 atau 2 saat sahaja, tapi Allah akan beri kepada kita berbilion2 pahala mengikut bilangan jumlah orang Islam.

2) setelah solat fardhu Subuh & Maghrib selawat ke atas Nabi Muhammad sollallahu 'alaihi wassalam 100 kali. Allah akan kabulkan semua hajat kita dunia & akhirat, dengan syarat kita istiqomah setiap hari.

3) sebelum tidur, 20 kali berselawat ke atas Nabi Muhammad sollallahu 'alaihi wassalam, bila bangun dari tidur baca doa bangun tidur (alhamdulillahil-lazii ahyaanaa ba'da maa amaatanaa wa ilaihin-nusyur) dan bersiwak, bila nak solat kita bersiwak. kalau kita tiada kayu siwak itu (kayu dari pokok arak), kita boleh bersiwak dengan hujung kain (lengan/kolar baju atau kain rida'/selendang). kerana menurut maksud hadis Nabi sollallahu 'alaihi wassalam; "Bersiwaklah dengan setiap perkara yang kesat" (diriwayatkan oleh iman al-Baihaqi dalam kitab sunannya). berkata para ulama fuqaha' Syafie, "akan dapat pahala siwak itu dengan setiap benda yang kesat". tetapi yang afdhal dengan kayu siwak dari pohon arak itu. dan yang terafdhalnya dari kayu pohon arak itu, dari akarnya bukan dari dahannya. kalau kita ambil kayu siwak ini, kita bersiwak, setiap solat dikaliganda 70 kali. setiap rakaat dikaliganda 70. semoga Allah beri kita semua taufiq insyaAllah.

wallahu'alam. 


No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~