Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 15 September 2013

Kuliah Dhuha PONDOK BAITUL QURRO' - Tuan Guru Haji Zulkifli bin Ismail (15 September 2013)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 
Mudir Pondok Baitul Qurro' : Tuan Guru Haji Zulkifli bin Ismail bin Muhammad bin Yusuf


Perkongsian yang terdapat dalam kuliah dhuha

-Saidina Musa AS pernah meminta kepada Allah untuk melihat Allah. Lantas Allah menyuruh Saidina Musa AS melihat akan gunung-gunung yang tinggi. Tiba-tiba gunung itu meletus lalu Saidina Musa AS terus pengsan. Melihat Allah adalah HARUS dari segi dalil aqli. tapi melihat Allah tidak berlaku di dunia, tapi hanya berlaku di hari akhirat. Allah beri amanah kepada nabi2 dalam menyampaikan dakwah islam. Orang kafir tidak amanah, mereka adalah khianat. Tiada iman bagi orang yg tiada sifat amanah. Dikaitkan amanah itu dengan iman. Orang yang tidak beriman tidak akan amanah. Dengan amanah, mereka akan beriman. (pening juga bile ustaz zul sebut mcm ni.hehe) 

Islam adalah AMANAH. yang mana Islam tidak pernah mengajar umatnya berbohong. Dakwah dengan tingkah laku, yaitu dalam soal bermu'amalat. Ikutlah islam, siapa yg pegang islam, dia kuat. 

Sewaktu Nabi SAW wafat diatas riba Saidatina Aisyah RA, ketika itu Saidatina Aisyah berumur 20 tahun. 


AMANAH DENGAN ALLAH DAN RASUL-NYA
-dengan melaksanakan apa yg diperintah dan menjauhi apa yg dilarang.

AMANAH DENGAN IBUBAPA
-jangan buat apa2 melainkan ada redha dari mereka.

AMANAH DENGAN GURU
-jangan buat apa2 kalau tidak disuruh.


Belajarlah sifat amanah,sidiq, tabligh, fatanah. Ilmu agama bukan ukurannya pada sijil. Tapi ukurannya adalah amanah dalam menyampaikan dakwah. Orang masuk pondok adalah untuk mengeluarkan orang2 soleh. Jangan hina orang yang belajar pondok, mereka berhak untuk mendapatkan kemuliaan. Jangan hanya ditempat lain, lain caranya, tapi bila ditempat2 pondok, lain caranya. 

(perkongsian yg membuatkan kami)
Habib tegur untuk melihat kemaslahatan yg berlaku disekeliling kita. Saya ingat lagi ada seorang habib pernah menegur saya. Dalam surah an-Nas yg ayatnya begini, "Min syarril waswaasil khonnas." Sepatutnya perkataan "syarril" tu ditekankan sikit, tapi oleh kerana saya telah tersalah sikit, habib betul2 marah dan menegur sudah berkali-kali,berpuluh-puluh kali dan beribu-ribu kali.hehe.. alhamdulillah saya masih ingat lagi. 

wallahua'lam. (asif terlalu ringkas)



1 comment:

  1. *(perkongsian yg membuatkan kami terhibur dengan tuan guru ^_^)

    #pembetulan.

    ReplyDelete

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~