Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 27 January 2013

~Kelebihan seorang AL-HAFIZ~

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Anak-anak yang bergelar ALHAFIZ merupakan satu aset dan SAHAM AKHIRAT ibu bapa sebagaimana yang telah disabdakan oleh baginda saw :

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud, 
"Apabila mati seseorang anak Adam, terputuslah segala amalannya kecuali TIGA perkara: sedekah jariah, ilmu yang diambil orang manfaatnya, dan doa anak soleh yang mendoakannya."
[riwayat al-Bukhari dan Muslim]


1.Orang Istimewa Allah swt

::Daripada Anas ra, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah itu mempunyai keluarga yang terdiri daripada manusia." Kemudia Anas bertanya, "Siapakah mereka itu wahai Rasulullah?" Baginda menjawab, "Iaitu ahli al-Quran (orang yang membaca atau menghafal al-quran dan mengamalkan isinya). Merekalah keluarga Allah dan orang yang teristimewa bagi Allah." 
[riwayat Ibn Majah] 

2. Hati tidak diseksa

::Daripada Abdullah bin Mas'ud ra, Nabi saw bersabda yang bermaksud, "Bacalah al-quran kerana Allah tidak akan menyeksa hati orang yang menghafal al-quran. Sesungguhnya al-quran ini hidangan Allah, sesiapa yang memasukkannya, ia akan aman. Dan sesiapa yang mencintai al-quran, maka hendaklah ia bergembira."
[riwayat al-Darim]


3. Memberi syafaat kepada keluarga

::Mafhum sabda Rasulullah saw, "Sesiapa membaca al-quran dan menghafalnya, maka Allah akan memasukkannya ke dalam syurga dan memberikan hak syafaat untuk 10 orang anggota keluarganya yang mereka semuanya telah ditetapkan untuk masuk neraka."
[riwayat al-Tirmidzi dan an-Nasa'i] 

4. Ibu bapa memperoleh pahala khas

::Kedua-dua orang tua yang menghafal al-quran diberi dua helai pakaian baru dan bagus, malah harganya tidak dapat dibayar oleh penghuni dunia keseluruhannya. Kedua-dua orang tua itu kemudian bertanya, "Kenapa kami diberi pakaian begini?" Kemudian dijawab, "Kerana anak-anakmu menghafal al-quran."

5. Dapat tingkat syurga tertinggi

::Daripada Aisyah rha, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud, "Jumlah tingkatan-tingkatan syurga sama dengan jumlah ayat-ayat al-quran. Maka tingkatan syurga yang dimasuki oleh penghafal al-quran ialah tingkat yang paling asas, tidak ada tingkat lagi sesudah itu."
[riwayat al-Baihaqi dan al-Hakim]


~JOM DIDIK ANAK-ANAK  KITA JADI AL-HAFIZ DAN AL-HAFIZAH! ^__^~



~Cahaya Serikandi  aka  BAYU~



No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~