Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 27 January 2013

~4 RAHSIA cara jauh dari DOSA~

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Dosa tidak memilih [sasaran, tempat dan masa.] Namun, manusia yang sering kali menjadi sasaran dosa, boleh memilih untuk tidak melakukan sesuatu dosa pada masa dan tempatnya. Terdapat empat rahsia utama untuk mengelakkan diri dan seterusnya meninggalkan dosa yang tidak akan pernah lari daripada manusia :

::RAHSIA 1::
(DEKAT DENGAN AL-QURAN)

Hati yang dekat dengan peringatan dan kalam Allah yang terdapat dalam al-quran pasti akan sentiasa beringat sebelum melakukan apa-apa perkara. 

Bacaan bukan hanya alunan di bibir, malah inti sarinya meresap ke dalam jiwa seorang hamba yang setiasa takut untuk melakukan dosa maksiat.

::RAHSIA 2::
(MENELADANI ORANG SOLEH)

Kisah-kisah kehidupan para nabi, rasul, wali Allah dan orang soleh menjadi tatapan setiap waktu. Kehidupan mereka yang dilimpahkan nikmat dan kurniaan daripada Allah menjadi pendorong untuk meraihnya.

Manakala, dugaan dan cabaran yang Allah timpakan bertindak sebagai pemangkin untuk meneruskan kehidupan di dunia tanpa palitan dosa dan maksiat.

::RAHSIA 3::
(INGAT KESAN SAMPINGAN DOSA)

Sentiasa beringat bahawa balasan dan hukuman daripada Allah akibat dosa yang dilakukan pasti akan diterima. Hukuman ini dibayar secara tunai sama ada sejurus selepas dosa tersebut dibuat, pada keesokan hari, tahun mendatang ataupun balasan yang berganda-ganda di akhirat.

Yang pasti, balasan Allah pasti akan ditimpakan kepada mereka yang tidak malu melakukan kemungkaran di bumi Allah ini. Hanya orang yang beringat tentang hukuman buruk yang akan diterima akan meninggalkan perbuatan dosa dalam hidupnya.

::RAHSIA 4::
(PATUH DAN TAAT)

Peringatan tentang halal dan haram sesuatu perkara yang tersemat rapi dalam genggaman manusia yang mahu dirinya jauh dalam melakukan dosa. Tidak kiralah dosa besar seperti meminum arak, berjudi, berzina, membunuh dan sebagainya ataupun dosa kecil seperti mengumpat, riya', takabbur dan lain-lain.

Dirinya juga akan sentiasa berhati-hati dengan segala perkara yang samar-samar antara halal dengan haram, dan sudah pastilah keredaan Allah itu yang terutama bagi dirinya dalam melakukan apa-apa jua perkara.


-[rujukan majalah SOLUSI ISU 46, halaman 23]-


~Cahaya Serikandi  aka  BAYU~

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~