Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Wednesday 23 January 2013

Bercinta...BOLEHKE..??

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Err.. cinta? Ya.. Artikel untuk pada kali ini adalah mengenai CINTA. Pelik? Limaza ghorib?? Toyyib..toyyib.. ana faham.. :) pasti antum belum mengerti lagi tajuk untuk kali ini ye..

BERCINTA? persoalannya, bolehkah BERCINTA? Senang cerita, jika bercinta secara halal itu halal, bercinta secara haram itu haram. Seperti yang telah dikatakan oleh Imam Hassan al-Banna.

[Al-Imam Hassan al-Banna apabila ditanya tentang hukum ‘bercinta’, beliau memberikan jawapan yang bijaksana. Mengambil kira kefahaman masyarakat yang pelbagai ini. Kata beliau,
“Bercinta secara halal itu halal. Bercinta secara haram itu haram.”] 

Dalam erti kata, bercinta secara syubhah itu syubhah.. Syubhah ialah perkara yang meragukan antara halal dan haram. 


Islam mengerti soal bercinta itu FITRAH MANUSIA..Kerana manusia dilahirkan memang untuk saling berkasih sayang. Tapi haruslah berpada-pada. Boleh jadi FITRAH itu menjadi FITNAH, jika kita menjerumuskan FITRAH CINTA  itu kerana ZINA. Fitrah yang dihumbankan dengan nafsu syahwat sama berlakunya yang terjadi di negara BARAT. Dan tidak kurangnya juga di negara kita. Sibuk-sibuk hendak ikut budaya BARAT. Apa yang kita dapat jika kita mengikuti budaya yang mungkin akan mengajak kita melangkah ke arah NERAKA?  Nauzubillahi min zalik... 


Islam sendiri ada menawarkan solusi yaitu dari segi PERNIKAHAN bagi menjadikan FITRAH itu ke arah BARAKAH.. LOVE AFTER NIKAH sangat nikmat. Nak pimpin tangan ke, nak jalan berdua-duaan ke, tiada siapa yang menghalang.Bahkan mendapat ganjaran pahala lagi..


Jangan SESEKALI kita bercampur dengan LELAKI/WANITA yang bukan MAHRAM jika tiada urusan. Dan perlulah kita mengetahui batas-batas syarak dalam pergaulan dan pertemuan antara lelaki dan perempuan. Mungkin niat kita baik, tapi harus kita BERHATI-HATI juga.. kerana jika BERDUA, pasti akan ada yang KETIGA. Syaitan takkan mudah untuk melepaskan PELUANG yang MEREKA ada. Oleh itu, berSEGERAlah kita untuk menutup segala PELUANG syaitan untuk menerobosi hati-hati kita sebagai seorang MUSLIM.  


Hmm... baiklah, kalau antum dah tak tahan sangat, pergilah KAHWIN sana.. Hidup bahagia. aman sentosa.. Hilang segala fitnah dunia.. 

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, 
“Tiada yang lebih patut kepada dua orang yang saling menyintai kecuali pernikahan.” (HR Ibnu Majah dan al-Hakim).

Selamat bercinta menuju ke syurga.. ^^~ INGAT! 
no COUPLE until NIKAH.. :)
Cahaya Serikandi  aka  BAYU



s
S





No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~