Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 3 February 2013

Likuan Musafir Merentangi Samudera - Bab 1 ~

Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum warahmatullahi wabaraktuh


 ~ KENALI CINTA ALLAH ~

[Cintailah kepada yang lebih LAYAK untuk dicintai sebelum ingin mencintai apa yang ada dibumi]

Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi Muhammad saw telah bersabda yang bermaksud, 

"Seseorang yang beriman (masih tidak sempurna iman) sehingga Allah dan Rasul-Nya lebih disayanginya (dicintainya) daripada apa yang selain kedua-dua itu (Allah dan Rasul-Nya)...."
[musnad Ahmad no.13991,sheikh shu'aib al-arnouth menilai : isnadnya sahih mengikut syarat bukhari dan muslim]

Jika sesuatu dugaan yang menimpa diri kita, perkara yang harus kita ingat adalah dengan mengenali cinta Ilahi. Apa itu CINTA? Cinta itu adalah satu anugerah daripada Allah swt kepada hamba-hamba-Nya. Oleh kerana itu, dengan mengetahui sifat ar-Rahman akan membuatkan hati kita sentiasa bebas dari segala masalah. Yang ghorib(pelik)nya, suruh pergi belajar agama, tak mahu.. Takde CLASS lah kononnye..

"USRAH?? HISSH,MAKIN PENING KEPALA AKU DIBUATNYE. OTAK DAH PENUH NAK TAMBAHKAN LAGI DENGAN CERITA YANG MEMBOSANKAN."

Astaghfirullah hal 'azim.... Mari kita sama-sama beristighfar memohon maghfirah kepada Allah swt. Semua ujian yang Allah duga itu tanda begitu sayang-Nya, begitu cinta-Nya kepada diri kita. Ujian kita tidaklah sehebat ujian Rasulullah saw, yang mana baginda sering dihina, dicaci hanya semata-mata ingin berdakwah di jalan Allah. Banyak 'songeh' menyebabkan diri berasa tidak bersyukur dengan apa yang ada. Diam itu lebih baik daripada mulut terus berbicara yang sia-sia.

Dalam konteks ini, cintakan Allah bukanlah sekadar dari lafaz mahupun tulisan sahaja, malah kita harus istiqomahkan dalam seharian kita. Contohnya dikala kita ingin memulakan sesuatu perkara, hendaklah mulakannya dengan "Bismillahirrohmanirrohim." Moga-moga dengan ucapan yang kita lafazkan itu pada setiap hari, akan lebih mendapat kecintaan Allah swt buat kita., Dan bagi membuktikan rasa kasih dan mahabbah kita pada sang Pencipta, keikhlasan ingin bercinta kepada-Nya perlu dipupuk dalam diri, agar sifat kasih sayang mudah hampir pada hati.


Kita sebenarnya JAHIL dengan pengertian sebuah CINTA. Asal disebut soal CINTA, pasti ada yang membayangkan sepasang kekasih yang sedang melayan kemesraan. Padahal itu adalah cinta yang membawa kebinasaan. Saya ingin bertanya, sejauh mana kita sudah mengenali cinta-Nya daripada kita terus mencari cinta durjana? Hakikatnya, nikmat berkasih sayang kepada Allah lebih indah daripada kasih sayang yang dipamerkan oleh manusiawi. Jika diperhatikan secara menyeluruh, semua yang kita miliki pada waktu ini adalah anugerah daripada Allah swt yang Maha Pemurah.

Buktinya?

Allah swt telah menurunkan al-Quran dan Dia sesekali tidak akan membiarkan kita dalam kebingungan,keresahan dan merasa keraguan dalam menjalani hidup.Dia menurunkan al-Quran sebagai petunjuk hidup, agar kita dapat meraih kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Firman Allah ta'ala yang bermaksud, 

"Kitab ini tidak ada keraguan padanya; (merupakan) petunjuk bagi mereka yang bertakwa." 
- [surah al-Baqarah : 1 ] -

Allah begitu special dalam diri kita. Nak dapatkan cinta-Nya juga ada cabarannya. Dia saja ingin menguji tahap keimanan kita agar kita lebih beriman kepada-Nya. Kiranya, nak genggam cinta Allah juga perlukan "adventure" (cabaran). Barulah adalah halawatulnya.

Bukan sekadar beriman saja, bahkan sentiasalah beramal dan bersabar dalam mencari Cinta yang Hakiki. "Perteguhkan iman dalam diri, jadilah seorang mukmin yang sejati!"


Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud,

"Apabila Allah mencintai seorang hamba-Nya, maka Dia akan mengujinya. Jika hamba itu bersabar dan redha, maka Dia akan memilihnya menjadi kekasih-Nya." 
- [riwayat Ibn Majah] -




~Cahaya Serikandi  aka  BAYU~

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~