Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 20 October 2013

Kuliah Sheikh Nuruddin Marbu Al Banjari Al Makki pada 19/10/2013

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


-jika kita pasang matlamat nak dapat redha Allah, maka ia tiada penghujung dan tidak terhitung bila mana mndpt redha Allah

-Allah buka seluas2 pintu rahmat dan keampunan dosa kita sama ada ketika kita masuk masjid hatta keluar dari tandas sekali pun Allah buka pintu keampunan pada kita . Bila nak masuk masjid terlebih baik membaca doa masuk masjid. Allah merahmati kita dengan sifat pemurahnya sehingga memberi berkat dalam makanan dan minuman kita.

- tsabit hadis nabi "sesungguhnya tawaran yg Allah beri adalah mahal sekali"[syeikh ulang sbyk 3 kali], yakni tawaran syurga dari Allah kepada org2 mukmin masuk dengan pahala dan redha Allah.

- pahala antara org yg memelihata janggut yg banyak dengan org yang ada janggut 2/3 helai pahalanya adalah sama.sebab dia buat kerana redha Allah. Nikmat yang besar (pahala) saat 2 org suami isteri dlm keadaan bahagia .dan yg melakukan hubungan intim bersama.dan sebagainya. Isteri mudah dapat pahala, melayan suami dpt pahala, bila suami kawin lagi juga dapat pahala.

- sedikit hal/ perkara tidak akan terlepas dari penglihatan Allah adapun sedikit zikir pada Allah hatta sesaat juga tidak terlepas daripada pendangan Allah. Adapun hal atau pun undang2 dalam penglihatan mnusia terkadang terlepas dari perhatian mereka. Misalnya polis pasang cctv/speed trap.. ada org yg boleh tahu di hadapan tuh ada spree trap jadi slow kan kenderaan , kemudian laju semula. Tetapi pada penglihatan tidak akan terlepas satupun.

- syeikh khabarkan selepas solat kita perbanyakkan bertakbir,tasbih ,tahmid,  sebanyak 33 kali . dan disudahkan dengan bacaan la ilaha ilallah wahdahu la syarikala….ilal akhir ..kerana besar fadhilatnya. Tsabit dengan hadis sayyidina Rasulullah saw: "diampunkan dosa2 kita sekalipun sebanyak buih2 dilautan" .. 

- antara kotoran dimuka dgn kotoran dosa mana lebih berat. Maka dosa lebih berat. Kotoran mudah nak hilang ambil air cuci2 bersih tak hilang ambil sabun tak hlg ambil klorok. Tapi dosa selagi mana dia tidak mohon keampunan dan taubat masih ada kotoran nya itu.

- jadi macam mana saat kita kita nak masuk syurga,  untuk kita lamar syurga Allah janna wa ala , kita kena hitung seberapa banyak sudah amal untuk kita msuk syurga.  Misalanya kita hendak beli kereta bmw kena ada duit banyak kalo duit tak banya hanya mampu beli kancil, x mampu beli moto , x mampu beli basikal , kalo tak mampu juga tak usah beli. Maka begitu juga kedudukan disyurga . nilai nak masuk syurga. “ ada syaroh tntg syurga keadaan dlm syurga” .

- kalau ada orang yang berselisihan faham lalu berlaku ( membunuh) maka perjalanan diakhirat nanti susah tariqnya dan akan dihitung kedua-duanya. Tsabit hadis nabi “Orang yang membunuh/ menembak dia telah menempah jalan kedlm neraka. Allah befirman “siapa yg bunuh org mukmin dengan sengaja maka dia menempah neraka” . hancurlah seisi dunia lebih ringan disisi Allah daripada membunuh org mukmin. Antara org mengumpat dan membunuh.. org yg mengumpat masih lagi punyai harapan untuk mendapat syafaat Nabi tapi jika dosa membunuh amat berat sekali tanggungannya.

- hadis nabi "jika kita Nampak satu kemungkaran yg berlaku maka hendaklah cegah dengan tangan .. higgga akhir hadis .

-bila kita benci dengan perkara yang Allah murka dan benci maka ketahuilah iman ia masih baik dan sihat. 

 [ ana dhobit sikit kata Tg ust zul – apa2 yg kita nak buat rasa gelisah dlm hati  maka itu adalah dosa, ataupun kita tahu bila kita buat kita dapat malu itu dosa ]

- macam mana nak benci dengan hati ( kita tak hiraukan/ kita tinggalkan org itu kerana ia telah melakukan maksiat dan berlaku dosa terhadap Allah ).



-petikan perkongsian dari seorang sahabat. jazakumullahukhairan.-

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~