Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 6 October 2013

Kuliah Dhuha di Pondok Baitul Qurro' wal Fuqoha' (6/10/13)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



KITAB TAFSIR NUR EHSAN
(surah al-baqarah ayat 185)

Alhamdulillah seperti biasa, di Pondok Baitul Qurro' wal Fuqoha' mengadakan Kuliah Dhuha yang disampaikan oleh mudir kita pada setiap hari Ahad jam 10 pagi, Tuan Guru Haji Zulkifli bin Ismail. Hari ini dalam bulan Islam, kita sudah menjejak ke bulan zulhijjah yaitu pada 1 Zulhijjah. Marilah sama2 kita melakukan amalan-amalan sunat seperti berpuasa sunat dan sebagainya.

Antara Perkongsian sepanjang berada di kuliah dhuha sebentar tadi :


Al-Quran merupakan kitab Allah yang paling sempurna. Ia menjadi pedoman dan panduan untuk semua manusia. Untuk mengetahui petunjuk yang berada di dalam al-Quran, hendaklah kita mempelajari ilmu. Al-Quran adalah petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa. Didalam bahasa melayu, Huda'@Hidayah sama maksud dengan Irsyad.  Akan tetapi, didalam bahasa al-Quran Huda'@Hidayah berbeza dengan Irsyad. Kunci memahami al-Quran adalah dengan menguasai pengertian bahasa arab. Para ulama mengatakan, "Irsyad bermaksud memberi petunjuk. Contohnya: Dimana baitul qurro'? Baitul Qurro' terletak di Paya Rumput, Sungai udang. Diselekoh ada masjid, lepas tu terus je, kemudian ada nampak signboard "PAYASUM", kemudian masuk lorong kiri dan anda akan nampak tembok yang bertulis "BAITUL QURRO WAL FUQOHA'." Akan tetapi, tak semua yg akan memahami isyarat seperti itu. Oleh sebab itu, al-Quran menggunakan lafaz "هدى للمتقين". Petunjuk utk orang yang bertaqwa. Ulama mengatakan, Huda' adalah mendapat petunjuk di dunia dan di akhirat. 

Apabila mereka salah pedoman, maka mereka akan tersesat dalam mencari panduan. Oleh sebab itu, hendaklah kita mempelajari al-Quran dengan bersungguh-sungguh. Itu adalah jaminan kita.

Didalam ayat tadi, Allah memberi keringanan bagi orang yang awal2 berpuasa. Mereka boleh berbuka puasa tapi dengan syarat, orang-orang yang bermusafir, orang-orang yang sakit. Itu adalah sifat2 Allah yang sangat mengasihi hamba-Nya. Sebagai orang mukmin, hendaklah mengikuti islam sebagai syarat untuk menjadi seorang mukmin. Tiada pilihan lain utk menjadi orang mukmin selain mengikuti ajaran al-Quran.

Selalunya bila seseorang itu berkuasa, belum tentu dia seorang yang amanah. Dan selalunya bila seseorang itu amanah, belum tentu dia seorang yang berkuasa. Berkuasa dan amanah, susah nak diukur. Orang barat sangat takut dan gerun apabila orang islam memimpin dunia. Dalam menegakkan keadilan, tidak boleh berlaku kezaliman. Dunia barat, dunia dajal,yahudi, tidak mahu fenomena itu muncul dalam negara mereka. Asas memilih pemimpin adalah beliau mestilah seorang yang amanah. 

Hendaklah memperbesarkan Allah dengan mengagungkan nama Allah. Ibadah orang mukmin adalah dengan bertuhankan ALLAH. Manakala ibadah orang kafir adalah dengan bertuhankan BATU BERHALA. Allah amat mencintai Nabi Muhammad SAW, sehinggakan bidadari-bidadari didalam syurga, terdapat pada badan2 mereka ada tertulis Muhammad SAW. Allah mengagungkan pangkat Rasulullah SAW supaya ada yg bertanya soal agama kepada Rasulullah SAW, sebagai tanda kemuliaan Baginda SAW. Apa jenis yang kita lakukan untuk mengagungkan nabi SAW, itulah yang digalakkan, tetapi jangan samakan Nabi Muhammad SAW dengan Tuhan. Allah memuji Nabi SAW dengan ayat-ayat al-Quran. 

Nak doa' kita dimakbulkan, hendaklah kita qorib(rapat) dengan Allah. Selain itu, hendaklah kita menyuruh orang-orang soleh supaya mendoakan kita. Doa orang-orang soleh sangat mustajab. Keberkatan hidup ada pada keredhaan Ibubapa. Tanda-tanda seseorang itu mendapat keampunan Allah ialah dia mulai istiqomah dalam melaksanakan apa jua jenis kebaikan. 


wallahua'lam. moga Allah redha, in syaa allah. 

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~