Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 20 October 2013

Kuliah Dhuha Tuan Guru Haji Zulkifli bin Ismail (20 Oktober 2013)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


KITAB TAJZIM ATROFUL HADITH

-Para Sahabat mengambil tempoh yang panjang untuk mempelajari sesuatu ilmu. Mempelajari surah al-baqarah adalah sangat penting. Sebab tu lepas kita belajar surah al-fatihah, terus kita masuk dalam surah al-baqarah. Bila tak belajar surah al-baqarah, jangan sesekali terfikir untuk memimpin dunia. Surah al-baqarah sangat penting bagi orang yg ingin jadi pemimpin. Tidak akan jadi suatu pemerintahan, jika tidak mempelajari surah al-baqarah. Surah al-baqarah, menurut Ulama', ia dinamakan surah politik. Kerana didalamnya terdapat dalam soal pemerintahan. Mesti mempelajari surah al-baqarah, agar tidak tertipu dengan rancangan jahat oleh orang amerika. 

Juz 'amma (juz 30) menekankan dalam soal akidah, akhlak dan juga dalam bab keimanan. Jika anak kita terpecahkan pasu bunga, jangan kita marah dia. sebaliknya hendaklah kita bersyukur kerana Allah masih kasih dengan kita. Tak nak kita leka dan lalai dengan dunia. Dalam solat nanti, x de terfikir pasal pasu tu dah. hehe.. Orang yg munafikun adalah yang mendakwa dirinya ISLAM, tapi hakikatnya dia memusuhi ISLAM. Bila disebut hukum Allah, dia beraa jijik. Itulah dia, orang yg munafik. Orang yang mempertikaikan hukum Allah, dia gila.

 Kitab tajzim atroful mengandungi akhlak dan adab. ALbakhil menunjukkan ke atas orang yg
sempurna bakhil. yakni ,"AL" sudah menunjukkan seseorang itu sempurna dari segi BAKHIL. Bakhil bermaksud orang yg ADA, tapi tak bagi. Melainkan jika orang itu tiada, tapi tak bagi..Nak bagi apa? :P

Nak anak yg soleh, bapa mesti soleh. Nak anak yg berakhlak, mesti bermula dari ibu dan bapa. Memberi sedekah dapat menjadi perisai kita daripada dihumbankan ke dalam api neraka.  Setengah ulama' berpendapat, WAJIB berselawat. Tapi jumhur ulama' bersepakat, berselawat hukumnya SUNAT. cukuplah hanya tiga kali kita berselawat didalam sesebuah majlis. Orang yang malas nak melakukan ketaatan, dialah orang yg bakhil. Sebaik-baik selawat adalah sebanyak 1000 kali. cukuplah dengan hanya berselawat "ALLAHUMMA SOLLI 'ALA MUHAMMAD, WA ALIHI WA SOHBIHI WASALLIM" (sebanyak 1000 kali). 

Perkara yang dapat mencerdaskan hati ada 3 asbab :

-baca al-quran
-berhimpun dengan orang-orang soleh
-berqasidah

Ubat segala sifat mazmumah adalah mesti ada ILMU dan AMAL.

Apabila dilihat akan kamu akan sebuah kemungkaran pada seseorang, maka jadikan dia sebagai seorang yang taat. Yaitu, ubahlah dia dengan tangan (jika ada kuasa). Sebab itu, pentingnya ada kuasa dalam mengubah dan menegur seseorang. jika tak mampu, tegurlah dengan lidah. yaitu secara dakwah. Melalui penulisan, ceramah-ceramah. Jika tak mampu, maka tegurlah melalui hati. Itulah selemah-lemah iman.. 

Al-mukmin la yakzib. Orang mukmin tidak berdusta melainkan dengan 3 perkara. 3 perkara itu adalah suatu keadaan dimana ianya berkeadaan DARURAT.

-PEMBUNUHAN- 
contohnya, bila seseorang datang ke rumah kita untuk bersembunyi dari dibunuh, kita boleh bohong dengan mengatakan orangnya tiada. Ia semata-mata untuk menyelamatkan nyawa dia.

-MENDAMAIKAN 2 ORANG YANG SEDANG BERBALAH-
contohnya, bila seseorang itu sedang bergaduh dengan sahabatnya, kita mengambil langkah untuk mendamaikan mereka dengan cara tidak menyakiti hati mereka berdua. (contoh sendiri)

-MENENANGKAN ISTERI-
contohnya, kita tak bagi isteri keluar pergi barang, lalu isteri pun marah tak tentu pasal. Oleh yang demikian, kita pun ceritalah hal yang lain, semata-mata untuk menenangkan isteri dan untuk mengharmonikan rumah tangga.


.wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~