Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Tuesday 12 February 2013

~ Tujuan dan Hikmah Perkahwinan ~

Bismillahirrohmanirrohim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh


[Daripada Umar bin Khattab ra telah berkata, Aku mendengar Rasulullah saw bersabda,
"Sesungguhnya setiap amalan dimulai dengan niat....."] - Riwayat Bukhari dan Muslim

Bagi yang ingin mendirikan Baitul Muslim, sudah seharusnya mengetahui apa tujuan sebenar untuk bernikah. Dalam soal perkahwinan, zuriat sangat diperlukan bagi melahirkan keturunan yang baik. Seterusnya, kita dapat menyempurnakan fitrah kehidupan manusia seperti saling cinta mencintai dan saling memerlukan antara satu sama lain. Selain itu, apabila kita sudah dialam pernikahan, kita juga dapat mengelakkan terjerumus ke arah kemaksiatan seperti zina. Di dalam al-Quran sudah menyatakan "JANGAN DEKATI ZINA !!".

Di samping itu, ianya dapat memberi ketenangan jiwa dan perasaan. Maksudnya disini, ada teman untuk saling berbicara.Selain itu juga, kita juga dapat melahirkan individu yang bertanggungjawab dan boleh memupuk kasih sayang antara zauj(suami) dan zaujah(isteri). Kemesraan dalam rumahtangga sangat diperlukan untuk mengeratkan hubungan antara suami isteri serta mampu menjalinkan silaturahim antara kedua-dua pihak. Sehubungan dengan itu, penjagaan dalam soal akhlak juga sangat penting bagi menghindarkan diri daripada keruntuhan dan kemusnahan sahsiah dari segi akhlak dan hati masing-masing.


~sesungguhnya perkahwinan itu INDAH, jika hati saling mencintai kerana ALLAH, binalah sebuah BAITUL JANNAH~




No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~