Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Friday 21 March 2014

JOM MUROJA'AH ! (Kuliah Dhuha Baitul Qurro' wal Fuqoha' - (5 Januari 2014, 19 Januari 2014, 26 Januari 2014 dan 16 FEBRUARI 2014)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, tiada yang benar-benar RAJA, melainkan ALLAH. Tiada yang benar-benar BERKUASA, melainkan ALLAH. Subhanallah, Allah memang segala-galanya buat kita ^_^ Jom kita bersyukur atas segala nikmat yang Allah kurniakan kepada kita. Alhamdulillah. Maaf diatas kelambatan ana untuk menyiapkan/mengemaskinikan blog ana yang sudah hampir berHABUK. hehe.. 

-5 Januari 2014-

[kitab : tafsir nur ehsan]

Al-Quran keluar sedikit demi sedikit. Apabila ada sesuatu berlaku, Allah akan turunkan ayat. Supaya golongan yang beriman mendapat panduan yang jelas, sesuai dengan permasalahan mereka. 

Orang yahudi bertanya, "Mengapa AL-QURAN tidak diturunkan secara terus?" 
Maka Allah menjawab, "Memang al-quran diturunkan secara munajjaman (berperingkat-peringkat), agar ayat al-quran itu melekat di hati orang yang beriman. Al-Quran mengandungi pengajaran dan teladan. Generasi para sahabat sangat kuat dengan al-quran, kerana alquran itu memandu kehidupan mereka dan memberi mereka cahaya. Para sahabat menghayati al-quran dalam kehidupan mereka. Orang yahudi selalu membuat keraguan orang muslimin tentang perkara yang baik. Orang yahudi berusaha sedaya upaya untuk mengkufurkan orang muslimin dengan cara : MEMBURUKKAN NABI MUHAMMAD SAW, MEMBURUKKAN AJARAN YANG DISAMPAIKAN OLEH ALLAH DIWAHYUKAN KEPADA RASULULLAH SAW, MEMBURUKKAN KELUARGA NABI MUHAMMAD SAW.

Golongan Musyrikin sangat kuat menentang Rasulullah. Jika mereka beriman kepada Allah, terima risalah Allah, maka mereka benar2 mengikuti ajaran nabi. Para sahabat jika ada orang kafir yang mengelirukan mereka, mereka akan terus merujuk kepada Rasulullah SAW. Manusia yang sentiasa berhubung dengan Allah, tidak akan terputus daripada mendapat petunjuk. Nabi tidak pernah terputus hubungan dengan Allah, walaupun ketika didalam keadaan tidur, nabi tetap menjaga hatinya dengan Allah. Allah memberi pengajaran dan pedoman kepada orang muslimin agar tidak mengikuti orang-orang yahudi. Para sahabat sgt istiqomah dalam memelihara adab dan jihad fi sabilillah.

 Umat baginda SAW tidak boleh berpindah panduan yang lain melainkan petunjuk AL-QURAN. Banyak fitnah yang berlaku bermula daripada adanya panduan yang lain. Al-quran ada, tetapi kita guna panduan nasara, yahudi, melalui pemikiran-pemikiran ideologi barat. Jalan orang kafir untuk menyesatkan orang muslimin adalah sains. Asal ajaran sains adalah untuk menolak ajaran-ajaran islam. Dengan sains, mereka mungkin guna ilmu itu dengan penemuan-penemuan yang tidak matang, hukum sains yang palsu. Sains falsafah jangan kita belajar. Kerana ia melibatkan ATIES (tiada agama). Sains falsafah adalah satu bidang dakwah orang kafir untuk orang muslimin. Belajarlah sains sekadar keperluan.

Apa gunanya jika seseorang itu berjaya, tetapi dia sombong. Alangkah bagusnya orang yang lambat berjaya. Bila dia dh berjaya, dia menjadi seorang yang sgt tawaadu'. Allah menjanjikan ujian untuk orang-orang yang beriman untuk melihat hati2 mereka, adakah bertambah atau tidak, keimanan mereka kepada Allah. 

Selepas subuh, apa yang perlu dibuat?

-MENUNTUT ILMU- jika tidak boleh,,maka,
-BERIBADAH/BERZIKIR- jika tidak boleh,, maka,
-MENCARI REZEKI- jika tidak boleh,, maka,,,

tidurlah. kerana dengan tidur, kuranglah dalam berbuat dosa. tetapi nabi melarang kita untuk tidur selepas subuh, kerana rezeki sukar masuk. selepas waktu syuruk, maka jika nak sambung tidur, tidurlah. 

Habib Ali Zainal Abidin ibn Abdurrahman Al Jufri ditanya, "Bagaimana mahu hilang rasa keinginan kepada wanita?" Lalu jawab habib, "Penuhi jadual waktu dengan beramal dan ketaatan." 

Para habaib sangat menjaga waktu. Orang mukmin yang sebenar tidak akan mengungkit kesalahan orang yang telah mati. Golongan ahbash adalah drpd ahli sunnah wal jama'ah, tetapi orang ni suka mengkafirkan orang lain. Para habaib tidak menyukai golongan ahbash. Para ulama' tidak suka mendekati pemerintah, melainkan jika tujuan hanya untuk berdakwah. Jika tidak bersandarkan al-quran, sunnah, ijma', qiyas, maka akan menyalahi sunnah.

-19 Januari 2014-

[kitab : tajzib atroful hadith]

Allah tidak menghantar sesuatu penyakit, melainkan ada penawarnya. Ada penyakit yang tidak sembuh, yaitu penyakit kedatangan TUA. Nabi saw mengajar kepada umat baginda supaya mengambil asbab didalam menguruskan kehidupan. Allah mencipta perbuatan dengan adanya sebab dan musabab. Allah suruh kita ambil asbab itu dengan menggunakannya. Orang yang ingin berjaya dalam kehidupan, hendaklah ada asbab. yakni, dengan USAHA dan MENGHAFAL. Apabila orang sudah mukallaf, maka dia telah diwajibkn untuk menunaikan solat. Asbab dia kena solat adalah, apabila dia dibiasakan dengan solat. Jika kita tidak ambil pendekatan yang diajarkan oleh Rasulullah SAW, maka berlakunya banyak fitnah dikalangan umat baginda. 

Antara kesempurnaan nikmat yang telah diberikan oleh orang Arab selain ka'bah ialah, dengan melahirkan seorang Rasul daripada kalangan orang Arab. Tiru akhlak Allah dengan akhlak yang mulia. Orang yang tidak ada apa-apa, tidak mampu memberi kepada orang lain. Terjemahkan islam dengan akhlak kita yang baik. Hendaklah berakhlak baik kepada orang lain. Jika terjemahkan islam hanya dengan kitab sahaja, maka ia tidak dapat terjemahkan dengan amal yang mungkin tidak akan mengALIMkan anak muridnya. Yang dapat membezakan ISLAM dengan FALSAFAH ialah, AKHLAK. Kata ulama', "Mengajar dengan perangai laku terlebih dahulu sebelum nak mengajar dengan kata-kata (kitab)." 

Jika nak tahu, orang terima islam kerana dengan AKHLAK seseorang. Nak jadi pendakwah, memang susah. Penyakit berjangkit adalah ADAT. Boleh jadi, penyakit itu tidak berjangkit jika Allah tidak berkehendak. Berkehendaknya Allah jika Allah berkehendak akan sesuatu. Dunia adalah DAR AL-IMTIHAN, iaitu DEWAN PEPERIKSAAN. Apakah UJIAN itu? UJIAN 'UBUDIYYAH KEPADA ALLAH. Orang yg selalu sebut "INNA LILLAHI WAINNA ILAIHI ROOJI'UN" akan mendapat selawat daripada Allah dan rahmat yang besar kepadanya, apakah ia? SYURGA. Tidak akan masuk syurga bagi seseorang kecuali dengan rahmat Allah. Jangan minta musibah, tetapi jika ditimpa musibah, maka bersabarlah. Islam didatangi dengan adanya usaha.

-26 Januari 2014-

[kitab : tajzib atroful hadith]

Mukmin dengan mukmin yang lain seperti satu anggota tubuh badan. Kiri sakit, terasa kanan. Istiqomah wal muawamah, yakni nikmat berkekalan dalam menuntut ilmu. Dalam ramai-ramai manusia, betapa beratnya dalam melaksanakan istiqomah. Mustahil orang itu dapat istiqomah melainkan dikehendaki Allah. Beristiqomah dalam suatu perkara adalah suatu yang ganjil pada akhir zaman. Hendaklah berkekalan dalam menghadiri majls ilmu, agar kita diberi kemuliaan orang2 yang terdahulu. Allah tidak akan membelakangkan orang2 yang ikhlas kepada Allah. Sifat belas kasihan didorong oleh dua perkara, BAIK dan ILMU. Jika bersifat dengan rahmah, maka berkelakuanlah baik.

Bercakap tentang islam memang mudah, tetapi hatinya jahil dalam bersifat tawaadu', nak belajar islam, lihat cara para habaib. Orang yang bersama para habaib akan dapat mempelajari akhlak para habaib. Orang yang mengikuti nabi SAW tidak akan mudah tertipu dengan syaitan. Cerdik nabi adalah cerdik yang betul2 cerdik. Siapa yang berbalah dengan nabi SAW, pasti tidak ada kemenangan baginya, dan yang pasti, nabi yang menang. Kerana kekurangan akhlak dan iman, islam susah nak ditingkatkan.

wallahua'lam.

-16 FEBRUARI 2014-

[kitab Aqidah Thohawiyah]

Al-Quran itu sebagai kalam Allah. Mempelajari aqidah iman ULUHIYYAT, NUBUUWAT, AS-SAM'IYAT. ULUHIYYAT dan NUBUUWAT, kita belajar secara asas. Ilmu tauhid perlukan kesabaran kerana ia berkaitan dengan iman. Jaga adab dengan para habaib. Kalam dari segi bahasa ialah PERKATAAN. Al-Quran yang kita baca itu, sudah ada pada Allah sejak azali lagi. 

Al-Quran yang Allah 'tulis' di luh mahfuz dinamakan KALAM ALLAH. Al-Quran yang kita baca sekarang dinamakan kalam lafziyah. yaitu secara musyafah yakni, secara mulut. Allah datangkan al-Quran dengan wahyu, bukan dengan musyafah, yaitu bercakap menggunakan mulut ke mulut. Allah turunkan al-Quran dengan wahyu, bukan dengan bercakap kepada nabi Muhammad SAW. 

wallahua'lam. asif ringkas dan alfu afuan minni jika tidak faham, kerana ana ambil bulat2 daripada kalam murobbina. 

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~