Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Friday, 21 March 2014

JOM MUROJA'AH (2) ! (Kuliah Dhuha Baitul Qurro' wal Fuqoha' - 2 februari, 9 februari , 23 Februari 2014)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ustaz Syauqi bin Haji Ismail bin Muhammad bin Yusuf (adik kepada tuan guru)


-22 Februari 2014-

[kitab Bidayaatul Hidayah] 

Kitab yang sangat masyhur. Bidayaatul Hidayah bermaksud Permulaan Hidayah, yakni bimbingan daripada Allah SWT. Bahagian pertama, ia membincangkan soal ketaatan. Allah tidak menjadikan sesuatu hamba melainkan disuruh untuk berbuat ketaatan. 

Kata imam al-Ghazali, "ketahuilah, bahawa suruhan2 Allah terbahagi kepada dua :

-Faraid (fardhu) : wajib kita buat
-nawafid (sunat) : jika buat, itu merupakan satu bonus dalam hidup seseorang

kedua-duanya mendapat faedah di dunia dan akhirat. Kita hidup ni, sebenarnya kita sedang berdagang kepada Allah. Segala kemewahan, kecantikan perlu dibalas kembali dengan ibadah. Perniagaan kita kepada Allah ialah dengan melaksanakan perkara2 yang WAJIB. Jika seseorang itu mencintai nabi SAW, dia pasti akan berzikir dan berselawat. Ulama' yang datang di sini (negara kita), sbenarnya mereka hanya brcerita tentang mahabbah rasul. kecintaan kepada rasul. 

maulid diciptakan untuk mengingati Rasulullah SAW dengan melakukan perkara2 sunat seperti berselawat dan sebagainya. Barangsiapa yang meninggalkan qada' solat (tak ganti solat), maka dia mendapat dosa. Pahala fardhu berbeza dengan pahala sunat. Orang yang mula2 beri salam, akan mendapat ganjaran pahala yang banyak. Orang yang mula2 beri salam akan diciptakan oleh Allah, akan mahligai di syurga. Beri salam adalah MAKRUH, dalam TANDAS. hehe.. Berterusanlah dlm berselawat, maka kita akan dicintai Allah.


-9 februari 2014-

[kitab : tafsir nur ehsan]

surah al-baqarah, ayat 190-191, Allah menyentuh soal jihad. Al-Quran diturunkan secara munajjaman (berperingkat-peringkat) sebagai pedoman, panduan untuk diikuti oleh umat manusia/ golongan yang beriman. Kemenangan islam adalah hasil drpd perjanjian hudaibiyah. Nabi SAW memandu orang2 mukmin. Menjaga nyawa orang mukmin adalah sangat penting. Berburuk sangka kepada orang jahat adalah dituntut. kepada siapa? orang musyrikin. 

Jihad kerana Allah, itulah yang disyariatkan. Bila orang musyrikin masuk islam, kita terus berhenti memerangi mereka. Ikhlas menjadi rosak dengan sebab pangkat dan kedudukan. Tujuan berperang adalah untuk melindungi diri dan mempertahankan aqidah. Jangan memerangi golongan yg tak terlibat yaitu, wanita dan kanak2. Golongan yang beriman sangat kuat cintanya kepada Allah.

Menghapuskan dosa yang besar adalah dituntut dalam islam. Orang2 beriman adalah ikutan islam secara menyeluruh. Orang yahudi mengharamkan daging unta dan memuliakan hari sabtu. 

Apabila Allah menyuruh kita menutup aurat, maka WAJIB kita menutup aurat. Jika ada pemimpin yang tidak mahu melaksanakan hukum Allah, maka WAJIB kita menegurnya. Jika seseorang itu menegur pemerintah, lalu dia dibunuh, maka dia diangkat darjat oleh Allah, sebagai pimpinan untuk para syuhada'. 

Jangan melampaui batas dan bertaqwalah kepada Allah.


-23 februari 2014-

[kitab : tajzib atroful hadith]

Orang yang datang ke majlis ilmu dengan sebab dia nak faham agama, maka dia akan dipermudahkan jalan2 untuk ke syurga.

Apabila dia sengaja tinggal solat, maka dia wajib dibunuh. Yang melaksanakannya ialah Pemerintah. Menuntut ilmu adalah wajib untuk orang yang beriman. Mereka yang datang ke majlis ilmu, dapat mengetahui perkara yang  benar. Beramal tanpa mengaji, takut2 membawa ke jalan yang sesat. Na'uzubillahi min zalik. Orang seperti ini tidak jujur dia beribadah kepada Allah. Apabila diberi sesuatu, ada sangkaan buruk kepada Allah. Allah tidak akan memakbulkan doanya dan tidak diberi petunjuk dan hidayah. Berburuk sangka kepada Allah dengan sebab kita selalu jauh daripada Allah. 




No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts
There was an error in this gadget

Musyawarah bersama~