Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Thursday 28 November 2013

Kuliah Dhuha di Pondok Baitul Qurro' wal Fuqoha' (24 November 2013)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Mudir Baitul Qurro' - Tuan Guru Haji Zulkifli bin Ismail
kitab TAJZIB ATROFUL HADITH


Alhamdulillah, kuliah dhuha telah dapat dilaksanakan lagi atas keizinan dari Allah SWT. In syaa allah kita akan meneliti perkongsian yang telah diambil dari kata-kata seorang mua'llim yang tawaduk dan tinggi akhlaknya dari sudut ilmu dan adab.

"Bermula berkat itu di ubun-ubun kuda." Allah menurunkan rahmat pada tempat yang mengadakan majlis ilmu. Mereka yang dikehendaki Allah SWT dengan sebab turunnya rahmat kepada mereka, mereka itulah orang2 yang beruntung. Dengan sebab turunnya rahmat kepada mereka, Allah permudahkan urusan mereka untuk hadir dalam majlis ilmu. Apabila kita jauh dari Allah, walaupun diberi nikmat ilmu, pangkat dan harta sekalipun, ketahuilah, jauh dari Allah itulah merupakan musibah yang paling BESAR. Oleh itu, bila kita dalam rahmat Allah, kita sebenarnya tidak ada masalah. Kadang-kadang orang yang hadir dalam majlis ilmu ni, bukannya tiada masalah. Ada yang ada masalah keluarga,masalah di pejabat, dengan rakan-rakan dan sebagainya. Akan tetapi bila dirinya hadir dalam majlis ilmu, majlis dimana turunnya rahmat Allah bagi orang yang menuntut ilmu, dia seolah-olah tiada masalah. Kerana dia dipilih oleh Allah untuk hadir dalam majlis ilmu. 

Keberkatan itu berada pada tengkuk-tengkuk kuda. Kenapa mesti ada pada tengkuk-tengkuk kuda? Kerana ia bermaksud bertambah atau membanyak. Maksud bertambah dan berkurang ialah, sesuatu nikmat yang Allah kurniakan, ada kebaikan yang besar. Dari sudut istilah didalam islam, ia merujuk kepada sifat Tuhan kita yang merupakan pencipta Alam, yang mengadakan yang ada dan juga mentiadakan yang ada. Setiap perbuatan yang kita lakukan, hendaklah dengan adanya keberkatan. Ada tempat yang mengandungi keberkatan. Seperti mengambil makanan yang dekat dengan kita. Kalau depan kita ada ikan masin, ha ambillah yang itu. Mana tahu ada berkat pada ikan masin itu. 

Katta ulama', Allah turunkan keberkatan kepada tengkuk kuda, yaitu merujuk kepada keseluruhan tubuh kuda itu. Kenapa mesti kuda? Ha, itu yang sedang bermain difikiran antum kan? Kerana kuda adalah binatang paling berkat dan menjadi tunggangan Rasulullah dan para sahabat terdahulu dalam medan jihad dalam menegakkan syariat agama. Syariat, dimana melibatkan undang-undang yang berada di dalam al-quran. Allah tidak perintah kepada kita untuk melaksanakan ibadah sahaja, tetapi perintah kepada kita untuk melaksanakan hukum-hukum yang ada didalam al-quran. 

Pemimpin yang ada kuasa, tetapi tidak beriman, ia akan mendorong ke arah kezaliman. Seperti Raja Namrud dan juga Fir'aun. Rosak akal kita dengan sebab pengambilan arak. Kita kena berdakwah agar terlepas masalah di hari akhirat. Kita yang mengikut haluan islam, bukan islam yang mengikut haluan kita. Hukum cukai pada asalnya ialah haram. Oleh itu, pemerintah HARAM ambil cukai. 

maaf jika ada tersalah mahupun terlalu ringkas didalam memberikan perkongsian ini. 

2 comments:

  1. Alhamdulillah .. :)
    Syukran atas perkongsian ..
    ..... jauh dari Allah itulah merupakan musibah yang paling BESAR. ! ALLAH :'(

    ReplyDelete
  2. afwan syg, :)
    moga kita semua mendapat keberkatan daripada Allah SWT, in syaa allah... :')

    ReplyDelete

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~