Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Saturday 2 November 2013

Kuliah Dhuha di Baitul Qurro' wal Fuqoha' (3/11/2013)

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mudir pondok baitul qurro'

KITAB TAFSIR NUR EHSAN

Alhamdulillah, pada pengajian hari ini kita belajar kitab Nur Ehsan yg dipimpin oleh mudir kita yaitu Tuan Guru Haji Zulkifli bin Ismail. In syaa allah ada sedikit perkongsian. 
Moga Allah redha.

Allah itu kekasih dan juga penolong bagi orang2 yang beriman. Allah melindungi orang2 yang beriman. Salah satu untuk kita lebih mencintai Allah adalah dengan memperbanyakkan membaca al-quran. Nabi tidak menghalalkan apa yang tidak dihalalkan oleh Allah dan nabi tidak mengharamkan apa yang tidak diharamkankan oleh Allah. Ilmu bukan utk mencari 
duit, ilmu itu adalah amanah. Lebih2 lagi ilmu agama. Antara yang membatalkan iman 
adalah menghalalkan apa yang diharamkan oleh Allah dan mengharamkan apa yang 
dihalalkan oleh Allah. Sebagai contoh, Kerajaan brunei mengharam arak dijual ditempat 
terbuka.Tetapi malaysia menghalalkan arak dijual di merata2. sampai di 7eleven pun ada
Selain daripada itu, kerajaan turki mengharamkan rakyatnya untuk berpoligami, sedangkan 
poligami itu dihalakan oleh Allah.


Bertudung bukan fesyen, bertudung adalah hukum Allah. Menutup aurat bukan hanya pakai tudung saja. Ia juga pada lengan,pada kaki, pada leher, pada rambut. 

diantara adab2 menuntut ilmu adalah :

-lelaki JANGAN BERHUBUNG dengan wanita.
-perempuan JANGAN BERHUBUNG dengan lelaki.

Orang yg menuntut ilmu ni, seeloknya jangan berkahwin terlebih dahulu. Berkahwinlah dengan ilmu, tidurlah dengan ilmu, bangunlah dengan ilmu. Ilmu, cemburunya lebih cemburu daripada gadis sunti. Jika kahwin, ia akan mengganggu konsentrasi utk kita menuntut ilmu. lagi2 dalam bab jimak. kalau nak kahwin sgt, boleh. sbb ia boleh tidak menimbulkan fitnah.  Tujuan JIMAK(bagi yang dah berkahwin) adalah utk memperbanyakkan anak. Jangan kita berasa kurang yakin dengan Allah, sebab rezeki Allah yang bagi. Kita orang yang BODOH betul , kalau kita gadaikan akhirat kita kerana pemimpin yang macam itu. Pemimpin yang macam mana? Pemimpin yang tidak mahu melaksanakan hukum Allah . Golongan munafik, tidak beriman dengan sebenar-benar beriman kepada Allah. Doa adalah kotak ibadah. Mengadulah kepada Allah. Jangan mengadu kepada manusia, kerana orang lain akan mengetahui keaiban kita, kecuali dengan orang boleh kita percaya. 

MAQASID SYARI'AH 

-Akal
-Agama
-Harta
-Keturunan
-Maruah
-Nyawa

Bagaimana nak mencapai maqasid syari'ah kalau tidak mahu melaksanakan hukum Allah? Dimana qadi-qadi?? Mufti-mufti? Kenapa duduk diam? Kalau dalam hal berqasidah, bukan main hebat lagi, tapi bila dalam soal yan ini, terus diam.  Boleh pula si N_ _ _ B ni kata, "TIDAK AKAN MELAKSANAKAN HUDUD". Di rumah mereka, terlalu banyak security2, sebab mereka tahu sekarang sudah tidak selamat. N_ _ _B tiada nilainya jika nak dibandingkan dengan daun-daun syurga. Masalah agama jangan dibawa main-main2!! Jangan main2 dalam soal agama! 

wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~