Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 7 April 2013

Luahkanlah rasa CINTA itu dengan MATANG dan BERSEDIA!

Bismillahirrohmanirrohim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh


"AKU CINTA PADAMU" 

"I LOVE YOU"

"AISHITERU"

"WOOAINI"

"ANA UHIBBUKA/KI

Adakah apa yang kita luahkan itu adalah satu luahan yang MATANG dan MANTAP? Jika sekadar ingin meluahkan tanpa ada ingin membuat PERSEDIAAN, tak usahlah nak berangan nak berkahwin di usia muda. Zaman sekarang sudah terlalu banyak ayat-ayat ISLAMIK.

"Saya akan tunggu jodoh saya tiba. Saya yakin dan pasti, jodoh saya itu sudah ada."

"Oh bakal imamku, bimbinglah aku ke jalan syurga. Aku ingin bersamamu."

"Oh bakal makmumku, jadilah yang terbaik untukku."


nak TUNGGU jodoh tanpa USAHA? Begitukah maksud anda? Jodoh sebenarnya kita yang perlu mencari. Bukan kita yang duduk diam, lepas tu jodoh datang terkinja-kinja. Jika kita menyukai seseorang, luahkan rasa hasrat itu kepadanya. TETAPI... luahkan perasaan itu dengan menggunakan cara yang RASIONAL, MATANG dan BERSEDIA. Bermusyawarahlah dengan orang yang lebih berpengetahuan dalam soal rumah tangga. Dan bagi ana, orang yang paling penting dan paling berhak mengetahui perkara ini adalah ibu bapa kita sendiri. Segala pendapat mereka, kita harus terima dengan hati yang terbuka meskipun pendapat mereka itu tidak bersependapat dengan kita, kita harus hormati mereka sebagai orang yang lebih berusia dari kita.

Jika benar kita mencintainya, jangan sampai kita membuatkan dirinya dan diri kita terleka sehingga mengabaikan pelajaran. Jika benar kita mencintainya, sentiasalah memberi peringatan kepadanya untuk beribadah kepada Allah. Jika benar kita mencintainya, jangan biarkan dia terus hanyut dibuai dengan kemewahan dunia. Jika benar kita mencintainya, ajarkanlah dia untuk mencintai Allah dan Rasulullah.

Ana mengakui ada menyukai seseorang. Dia mempunyai sifat-sifat lelaki yang baik dalam dirinya. Akan tetapi, ana juga sangat berhati-hati dalam meluahkan rasa 'hubbu' kepada seseorang,kerana ana takut diri ini masih belum bersedia. Jadi, ana hanya menggunakan perantaraan antara sekian dan sekian. Itu mungkin lebih baik dari hanya memendamkan rasa 'hubbu' itu didalam hati. 

Faktor usia yang masih muda ini, mungkin agak sukar dan masih mentah untuk membicarakan soal perkahwinan. Akan tetapi, jika kita benar-benar memahami erti disebalik soal rumah tangga, kita akan dapat tahu betapa pentingnya mempelajari sesebuah pernikahan. SEMATKAN DALAM HATI, KAPEL itu TIADA ERTINYA, kerana PERNIKAHAN itu lebih SELAMAT.

~LUAHKAN dengan MATANG. jangan MAIN-MAIN dalam soal luah-meluah jika kita tidak tahu cara untuk meluahkannya~

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~