Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Saturday 6 April 2013

Kuliah Pondok Baitul Qurro' wal Fuqoha (7 APRIL 2013)

Bismillahirrohmanirrohim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh


Seperti biasa, pada hari Ahad akan diadakan Kuliah Dhuha bertempat di Pondok Baitul Qurro' wal Fuqoha pada jam 10 pagi. 

Hari ini menghuraikan tentang pembincangan tafsir surah al-baqarah, ayat 174-176. Dan disini ada sedikit perkongsian yang boleh kita ketahui.

-Di dalam ayat tersebut, Allah menerangkan tentang perbuatan buruk mengenai bani israel. Iaitu mereka menyembunyikan kedatangan rasulullah saw.

-Iaitu terdapat dalam diri baginda saw ada sifat2 yang mereka menafikan. Mereka merubah sifat nabi Muhammad saw dengan sifat yang tidak ada dalam diri baginda saw.

-Allah ada menerangkan juga, mereka mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram. 

-Mereka juga menyembunyikan hukum. Dalam satu peristiwa hukum rejam, mereka tutup dalil mengenai hukum rejam dengan jari mereka agar tidak diketahui oleh kaum mereka.

-Oleh sebab itu, perbuatan orang israel adalah perbuatan yang sangat dimurkai Allah swt.

-Apabila kita membaca al-Quran, sebenarnya ia sudah cukup jika kita jujur kepada Allah. Tak payah menggunakan kitab-kitab yang lain. Kerana al-Quran cukup jelas panduannya. Para Ulama' membuat kitab-kitab mereka bagi menjelaskan isi-isi yang terkandung didalam al-Quran agar kita memahami. 

-Berusahalah beradab dengan Allah swt. Apabila orang suruh kita menutup aurat, kita harus dengar.

-Sampaikan ada yang berkata, al-Quran tu adalah relevan. Banyak lagi kitab yang boleh dipelajari. Ingat! Sesiapa yang membelakangkan al-Quran dan melebih-lebihkan kitab yang lain, ada penyakit yang terdapat dalam hatinya.

-Orang yang sentiasa melakukan dosa, apabila dia sentiasa cuba untuk membetulkan dirinya dalam mengabdikan diri kepada Allah, in syaa allah ada jiwa mukmin yang melekat dalam dirinya.

-Mengulangi rasa syukur adalah berkekalan dalam bersyukur. Bersyukur kepada Allah sekiranya kita benar-benar mengabdikan diri kepada Allah. Pangkat orang beriman yang bersyukur kepada Allah adalah orang yang sentiasa berkekalan/beristiqomah dalam bersyukur.

-Maksum adalah pangkat bagi para nabi. Kita tidak maksum. Tetapi orang yang sentiasa sukar untuk melakukan dosa walaupun sedikit, itu dipanggil, Allah sentiasa memelihara dia.

-Jalan kita adalah jalan para ulama'. AL-ULAMA' WARASATUL ANBIYA'. 

-Murtad yang paling bawah sekali adalah murtad yang merendah-rendahkan seseorang.

-Nabi, kita wajib mengikuti perintahnya dan wajib mencintainya, jika seseorang itu tidak mencintai nabi, dia kufur. na'uzubillah.

-Cara kita ingin beradab dengan nabi, buka al-Quran dan hadis. Para sahabat sangat menjaga adab mereka dengan Rasulullah saw. Sehinggakan mereka tidak berani ingin bertanyakan soalan kepada Nabi saw dan hanya menyuruh  orang arab badwi bertanya kepada Nabi saw. Para sahabat jika ingin mengetuk pintu rumah Rasulullah saw, mereka akan menggunakan kuku jari mereka untuk mengetuk. Begitu adabnya mereka terhadap nabi Muhammad saw.

-Bani israel menutup sifat Rasulullah saw agar mereka tidak beriman kepada baginda.

-Dengan menyembunyikan sifat dan hukum, mereka mendapat duit. Walaupun begitu, dunia ini hanya sedikit. Jangan kerana dunia, kita membelakangkan akhirat.

-Dilaknat bagi orang yang menyuap(rasuah) dan diminta untuk menyuap (merasuah).




No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~