Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Saturday 20 October 2012

Ayuh mari kita cegah 'JENAYAH' zina!

~Bismillahirrohmanirrohim~

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh... Ha, dah lama kita tidak bersua kan?? Syukur atas nikmat Allah swt kerana telah mengurniakan kita untuk berdakwah dibumi ciptaan-Nya.. Alhamdulillah, ana sudahpun 'merdeka' daripada exam PMR yang lalu..hehe... c( = Tapi bukan 'merdeka'  untuk PMR je.. Result pun belum dapat..Huhu..

Okey,okey.. Kali ni ana bukan ingin menceritakan soal perkara-perkara yang lepas. Hari ni ana ingin menyampaikan 5 jenis unsur zina yang boleh menyebabkan kita terjerumus dilembah penzinaan..
Oleh itu haruslah kita meng "NYAH ZINA" tersebut.

Nyah Zina ertinya untuk menjauhkan unsur zina dengan cara membatasi perhubungan antara syabab dan muslimah yang bukan muhrim.

5 JENIS UNSUR ZINA : -

:: Mata - Pandangan
:: Bibir - Senyuman
:: Lidah - Pertuturan
:: Janji : Keinginan
:: Pertemuan : Maksiat

-TAHAP PERTAMA (Mata=Pandangan)
a) Maksud mata di sini ialah pandangan iaitu objek yang disentuh dengan penglihatan. Kerana dari padanganlah akan memberi kesan pada hati kita.

b)Kita diharuskan untuk menjauhi pandangan bagi bertujuan untuk menggoda, tidak memandang aurat pada bahagian tubuh yang terdedah kerana ianya boleh menimbulkan rasa syahwat.

c) Mata juga harus dikawal, kerana permulaan bagi bibit-bibit zina terjadi adalah melalui mata yang menggoda. Dengan terkawalnya mata, maka akan tertutup segala pintu zina.

-TAHAP KEDUA (Bibir=Senyuman)
a) Maksud bibir di sini ialah isyarat yang mampu diukirkan senyuman mahupun cebikan.

b) Bibir adalah isyarat paling ampuh untuk menunjukkan hasrat atau niat seseorang. Tidak perlu untuk mengukirkan senyuman jika tiada niat yang pasti.

c) Senyum itu sedekah jika diberikan pada tempatnya. Dalam hal seperti ini, wanita tidak seharusnya untuk tersenyum kepada lelaki.Begiu juga sebaliknya. Ada kalanya senyuman itu dibolehkan seandainya situasi itu tidak mendorong ke arah unsur penzinaan.

-TAHAP KETIGA ( Lidah=Pertuturan)
a) Maksud lidah di sini ialah cara pertuturan yang disuarakan dan nada yang berbagai rupa. Ia diselitkan bersama 2 perkara, perkataan dan nada.

b) Dari segi pertuturan, wajib untuk kita membataskan agar tidak menggunakan bahasa yang kotor mahupun berbaur lucah. Nada suara yang dilontarkan perlulah dikawal agar tidak lunak,menggoda,mendayu-dayu sehingga boleh merangsang nafsu di dalam jiwa. Seorang wanita yang mengalunkan nasyid dengan mendayu-dayu juga adalah dosa kerana ianya boleh menimbulkan rasa syahwat dikalangan para lelaki dan begitu juga kepada wanita yang mendendangkan lagu-lagu yang melalaikan.

c) Pertuturan dibolehkan sekiranya tujuan untuk menyampaikan maksud secara ringkas dan jelas. Tidak perlu untuk berkata dengan perkataan yang meleret dan nada juga harus bersahaja atau tidak dibuat-buat(manja dan mengada-ngada)

-TAHAP KEEMPAT(Janji=Keinginan)
a) Maksud janji di sini ialah rancangan dan pakatan untuk bertemu berdua-duaan. Ia menunjukkan keinginan seseorang untuk berbuat maksiat.(ini mungkin juga akan berlaku jika imannya kurang).

b) Bagi para remaja, tahap ini adalah sangatlah kritikal. Kerana di sinilah terzahirnya segala keinginan untuk berzina. Jika mereka benar-benar nekad, pasti mereka akan merancang sesuatu untuk bertemu di tempat-tempat yang sunyi, tertutup dan gelap. Mereka mahu berdua-duaan tanpa gangguan.

c) Sebarang pertemuan haruslah dielakkan jika tujuannya adalah untuk berdua-duaan. Jangan sesekali teruna dan dara sanggup berjanji untuk bertemu sekiranya bertepatan dari segi syarak.

-TAHAP KELIMA(Pertemuan=Maksiat)
a) Maksud pertemuan ialah bertemunya sepasang kekasih atas tujuan nafsu berahi. Ini sangatlah membawa kepada dosa besar kerana bertemu antara dua jiwa yang masih belum mempunyai ikatan nikah perkahwinan yang sah.

b) Ini adalah tahap terakhir yang boleh terjerumusnya seseorang ke lembah penzinaan. Pertemuan itu akan berlangsung tidak kira di tempat terbuka mahupun di kawasan sunyi. Hasratnya untuk memegang, bermesra dan bersentuhan dengan pasangan hati. Mereka merasakan bebas dari pandangan orang lain padahal dari mata pandangan Allah mereka tiada nilainya dan dianggap sebagai manusia hina!

c) Jangan sesekali dibiarkan wujudnya pertemuan antara lelaki dan wanita yang bukan muhrim. Kerana jika berdua, pasti akan ada yang "KETIGA".. Akan tetapi, makin banyak kerja2 menangkap khalwat, makin ramai yang menimbulkan masalah seperti ini. Apa sudah jadi dengan umat baginda saw?? Adakah ini dinamakan umat tercinta nabi jika kita sendiri tidak menghormati diri kita sendiri??


Oleh itu, janganlah mudah terpedaya dengan bisikan-bisikan dunia ini..Dunia ini hanyalah khayalan.. Bumi diciptakan untuk manusia dan manusia diciptakan untuk Akhirat.. Jadilah seorang ISLAM yang benar-benar ISLAM seandainya dirimu seorang ISLAM...

-keterangan diambil sedikit di Buku Kompas Cinta- ^^ 

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~