Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 18 December 2011

Macam mana nak jadi seorang penulis???

Itu perkara mudah je...Tapi,jangan kata mudah je...Mula2 memang susah...Lame2 senanglah jadinye..Sebab ada usaha..Usaha tangga kejayaan!!Betul tak....

Ok,ok..Jangan buat masa lagi..Mari kita concentrate pd tajuk ini...MACAM MANA NAK JADI SEORANG PENULIS??Itulah ungkapan drpd seorang yang terlalu minat nak menulis tapi tidak tahu cara2nya dengan betul.

Kalau kita hendak mencapai cita2 kita,contohnya seperti hendak menjadi seorang penulis yang terkenal ataupun novelis yang berjaya.Kita mestilah mempunyai strategi2 yang membolehkan kita mengaturkan masa yang sesuai.Sebelum kita nak memulakan cara penulisan yang terbaik,kita perlu mengetahui apa yang perlu kita tulis dahulu.

Contohnya saya tulis perkataan MAKAN.

Apa kaitannye dengan makan?Macam mane nak buat ayat dengan menggunakan perkataan makan?Cara2nye adalah dengan berfikir secara rasional.Jangan terlalu fikir.Itu akan membuatkan kepala anda menjadi serabut dan seterusnya tidak akan mendapat apa-apa idea langsung dari otak.Sebab otak anda terlalu banyak berfikir.Oleh itu, rehatkanlah diri anda dengan aktiviti2 yang merehatkan minda.

Ok,saya akan memberi contoh ayat bagi perkataan 'makan'.

1)Saya suka sangat makan.

-Itu ayat pendahuluan.

2) Makanan kegemeran saya adalah nasi goreng

-(persoalan bagi apakah ia?)

3)Tiap-tiap hari saya makan.

-(persoalan bagi bilakah perkara itu berlaku?)

4)Saya makan dengan kawan saya.

-(persoalan bagi dengan siapakah?)

5)Saya makan untuk kekal sihat.

-(persoalan bagi untuk apa?)

Penulis berjaya akhlak mulia


Jika,tiada perkataan yang saya sebut tadi.Maka tidak jadilah penulisan yang anda impi2kan.Adakah anda ingin menjadi seorang penulis terhebat??Seperti gambar di atas??Ya,saya juga mahu!!Jadi,berusahalah!Anda mampu melakukannya...

Jadikanlah seorang penulis yang berjaya dan terhebat...Oh,jangan lupa,mestilah dengan berakhlak mulia.Kalau kita memang seorang penulis yang berjaya tapi diri tidak berakhlak mulia,nak buat ape kalau macam tu??

Oklah..Assalamualaikum.... ^^

No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~