Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Sunday 15 December 2013

Memoir Coretan Halawah Di Pondok Baitul Qurro' wal Fuqoha'.

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Mudir Madrasah Baitul Qurro' Wal Fuqoha', Al -Allamah Tuan Guru Haji Zulkifli bin Haji Ismail bin Muhammad

Alhamdulillah, setelah dua minggu menuntut ilmu agama di Pondok Baitul Qurro' wal Fuqoha', menjadi pelajar Daurah utk sementara, akhirnya kami dapatlah juga merasai nikmat bagaimana cara hidup yang serba sederhana tapi seakan-akan menjadi cukup setelah ditambahkan lagi dengan ilmu yang telah dipelajari. Kami makan dalam talam berjemaah, tidur berjemaah, solat berjemaah, mandi berjemaah, masak pun berjemaah. Kami sudah anggap diri kami seperti berada dalam suasana tinggal di pondok. Belajar cara para habaib menjalani kehidupan seharian dan sebagainya.

 Dan alhamdulillah, sepanjang daurah bagi sesi pertama ni, ada dua orang guru yang alim lagi siqoh, yaitu Tuan Guru Haji Zulkifli bin Haji Ismail bin Muhammad, ataupun lebih dikenali sebagai "Khalifatul Mukminin". Beliau mengajar dua kitab, kitab Usuluddin dan juga kitab Mukhtasar Latif. Kitab Usuluddin yang mana, kitab yang mengandungi hukum-hukum akal, sifat wajib,mustahil dan harus bagi Allah, dan juga sifat wajib,mustahil dan harus bagi Rasul. Selain itu, belajar tentang tugasan bagi setiap para malaikat. Kitab Mukhtasar Latif pula adalah kitab yang menceritakan tentang keturunan penghulu segala nabi dan atqiaa'. Diceritakan dalam kitab ini, mengenai akhlak yang ada pada diri seorang ulama', para anbiya' dan sebagainya. Kitab ini dikarang sendiri oleh tuan guru kita yang mulia lagi diberkati oleh Allah SWT, in syaa allah. Allahummafta 'alaihi.

Guru yang kedua pula ialah, Ustaz Muhd Nor Azroy bin Md Sharif. Beliau pelajar dari Hadramaut,Yemen. Sudah belajar disana selama 3 tahun dan sekarang sedang cuti selama setahun utk mengajar pelajar-pelajar pondok Tuan Guru kita yang alim. Kitab yang beliau mengajar kepada kami ialah kitab Risalah Jami'ah. Kitab ini, dimana ianya digunakan juga di Hadramaut Yemen. Kitab ini antara kitab yang termasyhur dikalangan orang yang dapat mempelajarinya kerana terdapat keberkatan disitu. 

Berkata Habib Ahmad bin Zein al-Habsyi, "Barangsiapa memahami dan mengamalkannya, kami berharap Allah akan menjadikannya seorang yang alim lahir batin."


Setiap kali selepas solat subuh, asar dan juga maghrib, kami akan membaca wirdul latif dan juga rotibul haddad. Wirdul Latif dan Rotibul Haddad ini, dimana ianya disusun sendiri oleh Al-Habib Abdullah bin 'Alawi bin Mohammad Al-Haddad RA. Selepas isyak, kami membaca surah al-Mulk sebagai amalan seharian sebelum ingin melelapkan mata.

Jadi, tidak rugi mempelajari ilmu agama. Belajarlah, belajarlah, belajarlah.
sebagai akaun simpanan kita di akhirat kelak. in syaa allah.



No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~