Bismillah~


Salam ukhuwah~


nUkiLAn CaHAya sEriKAndi~

"KECANTIKAN SESEORANG BUKANLAH DARI SEGI INDAHNYA RUPA,KATA2 MANIS,MAHUPUN SUARA YANG LUNAK. ITU HANYALAH KECANTIKAN YANG TIDAK AKAN BERKEKALAN..NAMUN, KECANTIKAN YANG ABADI ADALAH KECANTIKAN AKHLAKNYA,KEINDAHAN BUDINYA, DAN KEBERSIHAN HATINYA..ITULAH SEBAIK-BAIK KECANTIKAN SEORANG INSAN YANG SEBENAR-BENARNYA..sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang Maha Cantik,sebaik-baik pencipta segala yang cantik..~^^

Kenali 99 Nama-nama Allah ~


~~

Halawatul Ukhuwah fillah

Monday 16 April 2012

NOVEL ISLAMIK : WARKAH CINTA PENGIKAT SANUBARI

   


 Tirai ambal lazuardi yang tampak senja dilangit seperti sedang membakar afsunnya awan yang hilang kebiruan. Usapan bayuan lembut yang sedang melintasi badan-badan sungai yang mengalir jernih tanpa bilitan paksaan disertai bersama dengan bait-bait cinta alunan zikrullah..

Begitu asyik melihat keindahan bumi ciptaan Tuhan, Khairul Ridhwan (mahasiswa mesir) teringat akan Firman Allah yang bermaksud,

["Apa yang ada dilangit dan apa yang ada di bumi bertasbih kepada Allah; dan Dialah yang MahaPerkasa,Maha Bijaksana."] - (surah Al-Hasyr : 1)

Subhanallah! Sungguh,ciptaan manusia tidak dapat membatasi daripada ciptaan Alah yang begitu hebat dan sangat menakjubkan! Khairul Ridhwan berasa takjub melihat kebesaran Allah.

****

Angin-angin sepoi cuba untuk menerobosi tubuhnya yang hangat itu. Namun,bahang kesepian sudah mulai mendahului tempat daripada kedatangan angin yang tidak diundang itu. Kiasan setiap aksara-aksara firus seringkali menjadi kekeliruan pada seorang lelaki yang bernama Khairul Ridhwan.

Terdetik dihatinya berseorangan diri, 'Sampai bila ku harus kesepian sehingga kini?' Sehinggakan ibuku sering bertanya, "Bila Ridhwan nak bawa calon isteri ke rumah? Ibu rasa tak sabar nak tengok rupa bakal menantu ibu.Kan Ridhwan kata lepas dah digelar graduan Al-Azhar, Ridhwan nak cari calon isteri??Jadi,kenalah tunaikan janji tu."

+ Bukankah dulu semasa kau menjadi mahasiswa Al-Azhar di Mesir, engkau pernah menolong seorang gadis?

- Maksudmu, gadis yang aku bantu dalam menyelesaikan bayaran buku-buku ilmiah nya? Begitu?

+ Ya, gadis itulah yang aku maksudkan.

- Tetapi,perlukah aku mencarinya? Dan mengapa perlu aku mencarinya? Mungkin dia sudah bersama dengan lelaki yang dicintainya. Lagipun, aku bukan siapa-siapa untuk dirinya.

+ Itulah kau, belum cuba belum tahu.Jangan mengganggap sesuatu yang kau tidak tahu padahal kau inginkan sesuatu yang ingin kau tahu.

'Durriyah Humaira'. Ya! Gadis itulah yang telah membuatkan hati Khairul Ridhwan begitu afsun dengan perwatakan solehahnya. Dia masih ingat lagi akan peristiwa yang berlaku semasa dia ingin membuat pembayaran di sebuah kedai buku.

Ketika Khairul Ridhwan ingin membuat pembayaran untuk membeli 3 naskhah buku fiqh usuluddin hasil tulisan Sheikh Yusuf Al-Qhadrawi, dia terlihat ada kekecohan yang berlaku di kedai buku yang dia singgah sebentar.Dia memerhatikan ada seorang wanita yang berpurdah sedang berbicara tegas dengan seorang penjual buku ini.

  البائع، لماذا هذا الكتاب مكلفة جدا؟ يمكنني شراء في المتجر بينما غيرها من الكتب، كل لنفس السعر
"Penjual, mengapa buku ini begitu mahal harganya?Sedangkan saya beli dibuku lain,semuanya dengan harga yang sama!"Marah wanita itu kepada penjual buku tersebut.

 هذا هو متجري، والامر متروك لي هو كيف يمكن أن أفعل! لك كعميل في مكتبة بلدي، ينبغي أن يحترم لي لأنني باعة الكتب الدينية الموجهة.
" Ini kedai saya, terpulang kepada saya lah nak buat macam mana! Kamu sebagai pelanggan di kedai buku saya,harus hormati saya kerana saya seorang penjual buku berunsurkan agama!" Lantang dan sungguh sombong penjual itu berbicara.
  
    لا متكبر جدا وفخور بما قمت ببيع ما لدي مع الموقف الذي لديك من شأنها أن تسبب لك أن تكون في الجحيم قريبا
"Jangan kau begitu sombong dan takabur dengan apa yang kau jualkan itu! Kerana dengan sikap yang kau ada itu akan menyebabkan kau berada di neraka kelak!" Kata wanita itu lagi.

Kata-kata wanita itu telah membuatkan hatinya sangat yakin kalau dia adalah seorang wanita yang berpendirian tegas.Lantas Khairul Ridhwan menuju ke tempat wanita tersebut.

 السلام عليكم. هل هناك أي شيء يمكن أن يساعد، لك؟
"Salam sejahtera ke atas kamu. Ada apa-apa yang boleh saya bantu, cik?" Tegur Khairul Ridhwan kepada wanita yang berpurdah itu.

في الواقع أريد لتسديد دفعة في كتبي أنا شراء. لكن المشكلة، أنا جعل البائع ثمنا باهظا. لقد اشتريت هذا الكتاب في محلات أخرى، ولكن بأسعار أقل بكثير مما كانت عليه في متجر. هذه هي المشكلة.
 "Sebenarnya saya nak buat pembayaran tentang buku yang saya beli ni. Tapi masalahnya, penjual ni membuat harga yang mahal. Saya pernah beli buku ini di kedai lain, tapi harganya jauh lebih rendah berbanding di kedai ini. Itulah masalahnya." Keluh wanita itu lagi.

أوه، هو أن المشكلة؟ أبدا الاعتبار، واسمحوا لي أن دفع ثمن الكتب التي ترغب في شرائه. ما هو ثمن هذا الكتاب، يا بائع؟
 "Oh, itukah masalahnya? Tidak mengapa, biar saya yang membayarkan buku yang awak nak beli itu. Berapakah harganya buku ini wahai penjual?" Kata Khairul Ridhwan.

~bersambung ~


 



No comments:

Post a Comment

AHLAN WASAHLAN! ^^

Cool JavaScripts

Musyawarah bersama~